• Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs

  • Maak bezwaar tegen de milieuzone voor brom- en snorfietsen in Amsterdam

    Door het instellen van een milieuzone mogen brom- en snorfietsen van vóór 2011 vanaf 1 januari 2018 niet meer in de gemeente Amsterdam rijden. Hier zijn een paar kleine uitzonderingen op voor het landelijk gebied in het noorden van de gemeente. Door de inspanningen van de FEHAC heeft de gemeenteraad een motie aangenomen om voor oldtimer brom- en snorfietsen een uitzondering te maken voor het rijden in het weekend. De FEHAC heeft het voor elkaar gekregen, dat dit van vrijdag 12:00 uur tot maandag 12:00 uur geldt. Dat geldt ook voor feestdagen. Hiermee zullen de liefhebbers in staat blijven tourritjes te maken en evenementen voor historische bromfietsen te bezoeken.

    Milieuzones worden ingesteld om aan verbetering van het leefklimaat bij te dragen. Waar het oldtimers betreft heeft deze maatregel echter geen of nauwelijks effect, want de luchtvervuiling van oldtimer brom- en snorfietsen is door het lage aantal kilometers dat daarmee wordt gereden te verwaarlozen. Meer dan een uitzondering voor het weekend en feestdagen zat er helaas niet in. Onlangs is echter gebleken dat de gemeente voor gebruik van de weekendregeling een legesbedrag van liefst € 137 per bromfiets per jaar wil vragen. Dat maakt de uitzondering tot een dode letter.
    Het aanvragen van een jaarlijkse vergunning die zoveel geld kost is in de gesprekken tussen FEHAC en de gemeente nooit aan de orde geweest.

    De FEHAC is daarom van mening dat deze maatregel in deze vorm niet acceptabel is, en de FEHAC zal ook zelf bezwaar maken tegen het besluit. Maar dit heeft pas echt zin wanneer ook zoveel mogelijk eigenaren van brom- en snorfietsen die vóór 1 januari 1988 op de weg zijn toegelaten tegen dit besluit bezwaar maken. De FEHAC roept daarom zoveel mogelijk eigenaren op om bezwaar te maken.

    Om de bezwaren zo effectief mogelijk te maken is het nodig de juiste juridische formuleringen te gebruiken. Die kunt u vinden in de twee model bezwaarschriften, één voor eigenaren in de milieuzone, en één voor eigenaren die buiten Amsterdam wonen. U heeft nog tot en met 27 juli de tijd om bezwaar te maken. De voorbeeldbrieven kunt u hier downloaden:

    Model bezwaarschrift voor eigenaren van een oldtimer die in een van de stadsdelen van Amsterdam inclusief Schellingwoude wonen (niet voor bewoners van Durgerdam, Holysloot, Ransdorp en Zunderdorp)

    Model bezwaarschrift voor eigenaren van een oldtimer die niet in de milieuzone Amsterdam of in Schellingwoude wonen, maar in de (wijde) omtrek van Amsterdam (inclusief Durgerdam, Holysloot, Ransdorp en Zunderdorp), en die af en toe gebruik maken van het Amsterdamse wegennet, om een bestemming in de stad of een bestemming in de omgeving van Amsterdam te bereiken. 

    De SCHUINGEDRUKTE-teksten zoals AANTAL en OPTIONEEL…  zijn aanwijzingen. Volg deze op en verwijder ze. Wanneer u meer dan één oldtimer brom- of snorfiets heeft, vul dan in hoeveel u er heeft en hoeveel de jaarlijkse leges u voor al uw brom- en snorfietsen samen zou gaan kosten. Als u één oldtimer bezit, verwijder dan de teksten die op het bezit van meerdere oldtimers slaan. En andersom.

    Stuur uw bezwaar per post naar het College van burgemeester en wethouders, t.a.v. Directie Juridische Zaken, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam, of per email naar bezwaarenberoep@amsterdam.nl, graag met een kopie naar ctw@fehac.nl.

    Aan het indienen van een bezwaar brief zijn geen kosten verbonden. Gebruik het juiste model bezwaarschrift en vul ook alle naam- en adresgegevens en de datum in, anders is uw bezwaar niet geldig.

    Bezwaarschrift MZ B en S bewoner Amsterdam.doc

    Bezwaarschrift MZ B en S NIET bewoner van Amsterdam.doc

  • FEHAC ondersteunt 25-jarig jubileum InterClassics Maastricht

    Van 11 tot en met 14 januari 2018 zal Maastricht in het teken staan van de 25ste editie van InterClassics Maastricht. De jubileum editie van de oldtimer beurs, die inmiddels is uitgegroeid tot een van de meest vooraanstaande oldtimer beurzen van Europa, zal synoniem staan voor de highlights van de afgelopen 25 jaar. Aan de hand van de 18 thema’s, die door de jaren heen gevoerd zijn, zal een unieke collectie van 18 topstukken gepresenteerd worden. De mooiste en meest exclusieve classic cars zullen tentoongesteld worden. Uiteraard wordt er ook een breed podium geboden aan alles gerelateerd aan classic cars, van onderdelen tot automobilia.

    FEHAC-ledenclubs kunnen hun leden binnenkort een aanzienlijke korting op de entree voor dit unieke event in het zuiden des lands bieden.

    Lees hier verder

  • Milieuzone Rotterdam uitspraak rechtbank

    Instantie - Rechtbank Rotterdam
    Datum uitspraak - 14-06-2017
    Datum publicatie - 14-06-2017
    Zaaknummer - ROT 16/3322, ROT 16/3541
    Rechtsgebieden - Bestuursrecht
    Bijzondere kenmerken - Eerste aanleg - meervoudig

    Inhoudsindicatie:

    Vaststelling Milieuzone Rotterdam. De rechtbank heeft het verkeersbesluit deels vernietigd en zelf in de zaak voorzien. Zij heeft de ingangsdatum in plaats van 1 januari 2016 op 1 mei 2016 vastgesteld. Voorts heeft zij geoordeeld dat de Milieuzone niet van toepassing is op personen- en bestelauto's op benzine van vóór 1 juli 1992.

    U kunt de gehele uitspaak hier bekijken: ECLI:NL:RBROT:2017:4469

  • 12 maart: Protest tegen Rotterdamse Milieuzone

    Zondag 12 maart a.s. biedt de stichting Rotterdamse Klassiekers tijdens een grote protestbijeenkomst het gemeentebestuur een motie aan, waarin ze met alternatieven komt voor de milieuzone Rotterdam. Wethouder Pex Langenberg heeft toegezegd de motie in ontvangst te nemen. De FEHAC is van harte mede-ondertekenaar van deze motie. Motie met alternatieven In de motie wordt geconstateerd dat de invoering van de Milieuzone niet of nauwelijks effect sorteert. De concentraties stikstofdioxide, stikstofmonoxide en fijnstof zijn zelfs toegenomen. Het beoogde effect van 40% minder roetuitstoot en 50% [...]

    Lees hier verder

    Rijden met een aanhanger achter een motorfiets

    De regelgeving met betrekking tot het rijden met een aanhanger achter een motorfiets verschilt van land tot land. In Nederland bijvoorbeeld mag het leeggewicht van de aanhanger maximaal de helft zijn van dat van de motorfiets ervoor met een maximale breedte van 2 meter, lengte van 2,5 meter bij een hoogte 1 meter. Als de aanhanger achter een motor met zijspan zit, dan moet het wiel van de zijspan geremd zijn. En: de maximale snelheid is 90 km p/u. Maar bij de buren in Duitsland is het anders: daar is de maximale snelheid 60 km p/u, de breedte van de aanhanger maximaal 1 meter en het gewicht [...]

    Lees hier verder

    Nationale Mobiliteitsdebat 2017

    Op donderdag 9 maart organiseert RAI Vereniging ‘Het Nationale Mobiliteitsdebat’ in de Jaarbeurs in Utrecht, in samenwerking met de Mobiliteitsalliantie*. In dit debat gaat Kamerleden van grote partijen de verbale strijd met elkaar aan over Mobiliteit in de toekomst: hoe kan het duurzamer, slimmer, eerlijker, flexibeler en veiliger? Aan de hand van prikkelende stellingen delen de Kamerleden Barbara Visser (VVD), Martijn van Helvert (CDA), Eric Smaling (SP), Attje Kuiken (PvdA) en kandidaat Kamerlid Huib van Essen hun visie met de zaal, en vooral met hun opponenten. Debatleider [...]

    Lees hier verder

    Geen kentekenplicht landbouwvoertuigen

    De Tweede Kamer is tegen de invoering van kentekenplicht voor alle (land)bouwvoertuigen, maar voor snelheidsverhoging naar 40 km/u. Aan de huidige situatie dat het doorgaande landbouwverkeer door de kernen van dorpen en steden en bij het fietsverkeer moet rijden verandert er echter niets. Deze uitkomst is een grote tegenvaller voor de verkeersveiligheid in Nederland. In Europa blijft Nederland daarmee het enige land dat geen kentekenplicht voor landbouwvoertuigen heeft. ‘Wij zijn zeer teleurgesteld dat de Tweede Kamer heeft besloten om geen kentekens in te voeren voor alle [...]

    Lees hier verder

    Nieuwspoort

    De oude Haagse stadsbus voor perscentrum Nieuwspoort maakte het op 17 januari direct duidelijk: de FEHAC had daar haar ‘politiek café’. In een volle zaal met leden-voertuigsclubs, alle andere belangenbehartigers en met vooral vertegenwoordigers van politieke partijen werden de knelpunten in regelgeving van het mobiel erfgoed op de weg besproken. Nederland is een belangrijk oldtimerland: er zijn hier veel mooie historische voertuigen en we lopen voorop in Europa met de erkenning van mobiel erfgoed in de Erfgoedwet. Patrick Rollet, president van FIVA - zeg maar de wereldwijde [...]

    Lees hier verder

  • Erfgoed dat beweegt!

    [Rotterdam 25-8-2015] De stichting Mobiele Collectie Nederland en het Mobiel Erfgoed Centrum hebben onlangs de publicatie Erfgoed dat Beweegt! Handboek culturele waardering Mobiel Erfgoed gepresenteerd. Dit boek maakt andermaal duidelijk welke enorme culturele waarde onze nationale collectie mobiel erfgoed vertegenwoordigt. Daarnaast roept dit fraaie en rijk geïllustreerde werk een fascinerend beeld op van de brede en gevarieerde wereld van het mobiel erfgoed.

    Nederland is altijd een land geweest van handel en verkeer. Resultaat daarvan is een indrukwekkende verzameling mobiel erfgoed, die zijn weerga niet kent. De grootste collectie varend erfgoed ter wereld, de hoogste concentratie rijdend erfgoed, de grootste dichtheid als het om railmusea gaat en een collectie vliegend erfgoed van luchtvaartpioniers als Fokker en Plesman die wereldwijd tot de verbeelding spreekt.

    Het mobiel erfgoed heeft zich de afgelopen decennia ontwikkeld tot een volwaardige erfgoedsector die een nationaal belang vertegenwoordigt met een breed draagvlak in de samenleving. Een mijlpaal in die ontwikkeling is de oprichting geweest van de stichting Mobiele Collectie Nederland (MCN) door de koepelorganisaties in het mobiel-erfgoedveld: de Federatie Varend Erfgoed Nederland (FVEN), Historisch Railvervoer Nederland (HRN), de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (FEHAC) en de Nationale Federatie Historische Luchtvaart (NFHL).

    De stichting MCN streeft naar duurzaam behoud van een representatieve en authentieke Collectie Nederland op het gebied van historische vervoermiddelen. De publicatie Erfgoed dat beweegt! past naadloos in dat streven. Het boek maakt duidelijk hoe de culturele waarde van het mobiel erfgoed bepaald kan worden en hoe dat mobiel erfgoed vervolgens in het Nationaal Register Mobiel  Erfgoed, hét overzicht van historische vervoermiddelen in ons land, wordt opgenomen.

    Voor geïnteresseerden in geschiedenis en erfgoed van de mobiliteit in Nederland en voor beleidsmakers biedt Erfgoed dat beweegt! inzicht in en ondersteuning bij het proces van culturele waardering van historische vervoermiddelen. Voor een breder,  in cultuur en erfgoed geïnteresseerd publiek roept dit fraaie en rijk geïllustreerde werk een treffend beeld op van de veelomvattende en gevarieerde wereld van het mobiel erfgoed. Die wereld bestaat uit belangwekkende historische vervoermiddelen én uit de mensen die zich met al hun passie inzetten voor het behoud ervan. Aan hen is het te danken dat het allemaal nog bestaat.

    Erfgoed dat beweegt! is een onmisbaar boek, voor alle belanghebbenden en belangstellenden in deze sector van de erfgoedwereld. Dat werd ook onderkend door het Mondriaan Fonds, het Nationaal Restauratiefonds en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, die deze uitgave in materiële en immateriële zin mogelijk hebben gemaakt.

  • Wilt u op de hoogte gehouden worden van alle ontwikkelingen bij de FEHAC dan kunt u zich hier inschrijven voor de FEHAC Nieuwsbrief

  • Project 'Toonbeelden van Mobiel Erfgoed'

    Mobiel erfgoed, wat verstaan we daar eigenlijk onder? Dat zijn bijvoorbeeld allerlei soorten historische schepen, rijtuigen, treinen, fietsen, auto’s en vliegtuigen. Het zijn de transportmiddelen waarmee door de eeuwen heen goederen, mensen en dieren werden vervoerd.

    Mobiel erfgoed gaat over mobiliteit en die is voor de samenleving van onschatbare betekenis. Dit geldt voor geen ander land zo sterk als voor Nederland: onze geschiedenis is er van doortrokken. De Gouden Eeuw is te danken aan het zeilschip, de Industriële Revolutie is ondenkbaar zonder de stoomlocomotief.

    En in de 20e eeuw zorgen auto en vliegtuig voor nieuwe en ongekende vervoersmogelijkheden. Het Nederland van toen en nu valt niet te begrijpen zonder de geschiedenis van scheepvaart, railvervoer, wegverkeer en luchtvaart te kennen. Mobiliteit is het fundament onder onze moderne maatschappij en onder onze welvaart.

    Bekijk hier de Flyer

  • Register FEHAC Oldtimervrienden

    FEHAC is de federatie van clubs met historische voertuigen. Het is niet mogelijk om als individueel persoon lid te worden van de FEHAC. U kunt wel lid worden van een oldtimerclub die aangesloten is bij de FEHAC. Als u geen club vindt die bij u of uw oldtimer past of uw club is (nog) niet aangesloten bij de FEHAC dan kunt u de FEHAC steunen door u aan te sluiten bij het Register FEHAC Oldtimervrienden.

    Wat doet het register voor u?

    Het register ondersteunt de FEHAC en stelt aldus de toekomst van het mobiele erfgoed veilig. U ontvangt alle nieuwsbrieven en de FEHACtiviteiten digitaal. U kunt gebruik maken van de FEHAC App en de voordelen die de FEHAC Businesspartners bieden. Dit kost € 7,50 per kalenderjaar.

    Hoe werkt het?

    • De registratie is per kalenderjaar en gaat in zodra uw bijdrage is ontvangen.
    • Op het einde van het kalenderjaar krijgt u een herinnering dat u voor het komende jaar weer de bijdrage moet overmaken.
    • De registratie eindigt automatisch op het einde van het kalenderjaar.
    • Na ontvangst van de nieuwe betaling, wordt u voor het komende kalenderjaar opnieuw geregistreerd.

    Aanmelden voor het register?

    Om u aan te melden, maak dan € 7,50 over op het rekeningnummer NL05 INGB 0001 3044 83 van de FEHAC en vermeld uw E-mailadres bij de overschrijving. Het @-teken mag u niet gebruiken; vervang de @ door (at)

    Alle correspondentie gaat via dit E-mailadres. Dus controleer goed of dit correct is.

    Oldtimers op weg naar morgen