• Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs

  • Kenteken Motorfiets met of zonder zijspan

    De RDW gaat het kentekenregister voor motorfietsen opschonen. Nu staan motorfietsen geregistreerd als voertuigcategorie L3e of L4e:

    L3e motorfiets zonder zijspan

    L4e motorfiets met zijspan

    De bedoeling is dat iedere motorfiets in één van deze categorieën komt te staan. Sommige staan in de verkeerde categorie. Hiervoor heeft de RDW een gratis conversiemogelijkheid.

    De RDW informatie valt hier na te lezen: https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Zijspan-van-een-motorfiets-registreren-of-verwijderen.aspx

    Bij oldtimermotorfietsen kan bij heel veel merken en sinds het prille begin van de productie van motorfietsen het zijspan eenvoudig gemonteerd of gedemonteerd worden. De FEHAC heeft al een aantal bezorgde vragen van eigenaren van dergelijke oldtimer zijspanmotoren gekregen. Deze eigenaren passen nog steeds het oorspronkelijk ook door de fabrikanten bedoelde wisselende gebruik van het zijspan toe.  Om dit te kunnen blijven doen zouden deze oldtimermotorfietsen dan afwisselend als L3e of L4e geregistreerd moeten zijn. Wisselen van voertuigcategorie is echter niet mogelijk zonder een keuring door de RDW.

    FEHAC gaat in overleg met de RDW bekijken of hier een oplossing voor is.

    HEEFT U ZO’N oldtimer MOTORFIETS DIE EENVOUDIG VAN EEN ZIJSPAN KAN WORDEN VOORZIEN ?

    Dan willen we graag met u in contact komen. Hoe meer reacties wij van u hopen te krijgen, hoe gemakkelijker de discussie met de RDW kan verlopen.

    Wilt u daarom een berichtje sturen aan de commissie tweewielers ctw@fehac.nl

    Vermeld in het bericht het kenteken en over wat voor oldtimermotorfiets en zijspan het gaat. Als u foto’s heeft van uw oldtimermotorfiets met en zonder zijspan dan zijn we u daarvoor zeer erkentelijk. Gebruikt u de oldtimermotorfiets en uw zijspan wisselend (dus de ene keer als solomotor en de andere keer als zijspanmotor) geeft u dat dan s.v.p. ook even aan.

    Commissie Tweewielers

    5 februari 2015