• Primeur tijdens de komende Nationale Oldtimerdag Lelystad

Dit jaar biedt de 32e editie van de Nationale Oldtimerdag een primeur en zullen er voor het eerst historische vaartuigen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en de Vereniging Stamboek Rond- en Platbodemschepen (VSRP) te zien zijn in de Bataviahaven. Daarnaast is er op zondag 19 juni a.s. een collectie bijzondere historische automobielen te zien, aangevuld met stoombrandspuiten. Net als de afgelopen vijf jaar vindt dit grootste gratis toegankelijk evenement plaats aan de Bataviaboulevard in de Flevolandse hoofdstad Lelystad.

Zo zullen van de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij (KNRM) reddingboten als ‘Dorus Rijkers’ uit 1923 en Prins Hendrik uit 1953 aanmeren in de havenkom waar het botenhuis van de KNRM Station Lelystad is gevestigd. De Vereniging Stamboek Rond- en Platbodemschepen organiseert een jaarlijkse ledenmeeting in de Bataviahaven. Te bewonderen zijn schepen als Schokkers, Botters, Lemster Aken en Staverse Jols, waarvan sommige meer dan zeventig jaar oud zijn

Bij de klassieke automobielen hebben zich een aantal bijzondere exemplaren gemeld. Zo zal een Fiat Tipo III Roi des Belges uit 1909 haar opwachting maken. Fiat bouwde in de periode tussen 1900 en 1915 ruim 1.400 exemplaren van dit model, waarvan het koetswerk is ontworpen door De Rothchild. Zij heeft een koetswerk met als achterbank twee half rond lopende gecapitonneerde fauteuils, zodat de dames niet op elkaars grote hoepelrokken konden gaan zitten. Opmerkelijk is tevens de komst van een DeDion Bouton (1909), Panhard et Levassor (1900),

Straker Squire (1910) en een Holsman Highwheel Runabout (1907). De Pionier Automobielen Club, die dit jaar haar zestig jarig bestaan viert, presenteert diverse historische topmobielen waaronder een MG TA Drophead Coupé Tickford (1938), Hupmobile (1910), Cadillac 353 Coupé (1930) en een Dodge Brothers (1917).

Het eeuwfeest van Bayerische Motorwerke (BMW) gaat niet onopgemerkt voorbij met een line-up van 100 jaar BMW. Daarin o.a. de BMW 502, een auto die als bijnaam 'Barockengel' kreeg vanwege het barokachtig vormgegeven koetswerk. Natuurlijk is de nieuwe futuristische BMW i8 Spider te zien als afsluiting van de line-up.

De line-up wordt opgezet in samenwerking met de BMW Klassiek Club Nederland.

Zondag 19 juni zullen vierhonderd historische en klassieke automobielen hun opwachting maken aan de Bataviaboulevard tussen 09.00 en 17.00 uur. De toegang is gratis en er is busvervoer tegen combitarief van het station naar de Bataviahaven.

6 april 2016