• De regelgeving met betrekking tot het rijden met een aanhanger achter een motorfiets verschilt van land tot land. In Nederland bijvoorbeeld mag het leeggewicht van de aanhanger maximaal de helft zijn van dat van de motorfiets ervoor met een maximale breedte van 2 meter, lengte van 2,5 meter bij een hoogte 1 meter. Als de aanhanger achter een motor met zijspan zit, dan moet het wiel van de zijspan geremd zijn. En: de maximale snelheid is 90 km p/u. Maar bij de buren in Duitsland is het anders: daar is de maximale snelheid 60 km p/u, de breedte van de aanhanger maximaal 1 meter en het gewicht maximaal 750 kg. Heel anders dus.

    Overzicht FEMA

    Die verschillen in regelgeving maken het voor de (klassieke) motorrijder met een aanhanger tot een hachelijke zaak om gewoon maar een aanhanger achter de motor te koppelen en op weg te gaan in Europa. Dat is het minder goede nieuws. Maar het goede nieuws is dat het rijden met een aanhanger achter uw (klassieke) motor in bijna alle Europese landen wel is toegestaan. Gelukkig heeft de Europese organisatie die gericht is op de belangenbehartiging van modernere motoren (FEMA) een vergelijkingsoverzicht van de regelgeving per land gemaakt. Onderstaand de link naar dit overzicht.

    Rijden met een aanhanger

    7 maart 2017