• Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs

  • Speed Centre Geldermalsen revisited

    Tijdens de nabespreking van de recent gehouden emissietesten in Speed Centre Geldermalsen merkte eigenaar Jaap van Wuijkhuijse op, dat hij één van de auto’s uit de test weleens wat langer op de testbank zou willen hebben, zodat hij kon zien wat de resultaten waren wanneer die auto op de testbank optimaal op vermogen werd afgesteld. Ook ik wilde dat weleens zien, en zo kwam het dat ik op zaterdag 10 augustus met onze Morris Minor 1000 uit 1969 naar Geldermalsen ging.

    In de emissietest kwam de auto er zeker niet slecht uit, dus ik was erg benieuwd wat afstellen op de testbank nog zou kunnen toevoegen aan de prestaties.

    We hadden al lang gemerkt, dat de auto op de snelweg niet harder reed dan op z’n hoogst net 100 km/u en dat je er daar vooral voor moest zorgen om niet tussen de vrachtauto’s terecht te komen, want inhalen was dan geen optie meer. Bij lagere snelheden was de Morris levendig genoeg, maar boven de 90 was de fut er echt uit. Kortom, een auto waar je liever niet mee in het dagelijkse verkeer reed. En als het even kan, ook niet mee op de grote weg komt.

    Die zaterdagmorgen om kwart over negen reden we de auto op de testbank. Onder het genot van een kopje koffie legde Jaap uit wat hij zou gaan doen. Eerst meten wat de werkelijke prestaties waren, en dan proberen die door een aangepaste afstelling te optimaliseren.

    Theoretisch zou de auto ca. 48 pk moeten leveren. Maar we weten dat de opgegeven vermogens van oldtimers nog wel eens erg optimistisch zijn opgeschreven. In de eerste test kwam de Morris echter niet verder dan 36.1 pk. En dat was toch wel een heel verschil! Een professionele blik onder de motorkap bracht aan het licht dat de gaskabel niet heel erg strak stond. Met een klein beetje schroefwerk werd dat opgelost. Vervolgens was de ontsteking aan de beurt. Het ontstekingstijdstip werd later gezet, en dat leverde meteen al een wat rustiger draaiende motor op. Het duurde niet lang tot de ontsteking optimaal was afgesteld.

    Vervolgens was de carburateur aan de beurt; was deze niet versleten, niet vervuild, was de goede naald gemonteerd, was het benzine/luchtmengsel goed? Was de naald goed afgesteld? Het kostte wat meer tijd om dit te onderzoeken, maar ook hier werd de optimale afstelling gevonden.

    Na iedere ‘ingreep’werd de Morris weer aan een test onderworpen. Het uiteindelijke resultaat was dat de auto nu 42.7 pk levert. Een verschil van zo’n 20%! Op de testbank was al duidelijk dat de emissie zeker niet slechter was geworden. Een bijkomend voordeel.

    Maar hoe zou de Morris zich nu op de weg gedragen?

    De rit naar huis was een verrassing. De Morris was duidelijk sneller en pittiger geworden, er was geen enkele noodzaak meer om tussen de vrachtauto’s te blijven ‘hangen’: inhaalmanoeuvres werden vlot uitgevoerd, en er was een duidelijk snelheidsverschil met de vrachtauto’s. Zonder enige moeite konden snelheden van 110/115 km/u worden gehaald.

    De grootste verrassing kwam bij de benzinepomp. Nieuwsgierig als ik ben, heb ik meteen na thuiskomst getankt. Op basis van de afgelegde kilometers, inclusief het draaien op detestbank, had ik verwacht iets meer dan 20 liter te moeten tanken. Tot mijn verbazing bleef de meter staan bij nog geen 17 liter….

    We zijn inmiddels een paar weken verder. De auto heeft het veel levendiger karakter gehouden, en het rijden lijkt veel minder inspanning te vragen. Met het moderne verkeer meekomen is geen enkel probleem meer. Al blijft de binnenweg natuurlijk wel meer het domein van onze Morris.

     We hebben niet de mogelijkheid om de emissie uitgebreid te controleren, maar het is duidelijk te merken (en te ruiken!) dat de benzine veel vollediger verbrandt. Het brandstofverbruik is met circa 20% gedaald. En dat ondanks de duidelijk veel betere prestaties.

    Wat heb ik geleerd van dit bezoek aan Speed Centre Geldermalsen? Allereerst dat er een duidelijke relatie is tussen een goede afstelling van de auto en een lage emissie. Bovendien zijn de prestaties verbeterd en is het brandstofverbruik blijvend verlaagd. Onze auto was zeker niet slecht afgesteld, en is in regelmatig onderhoud bij een garage met liefde voor oldtimers. En toch bleek het nòg beter te kunnen.

    Ik kan iedereen een bezoek aan een afstelspecialist aanbevelen. Je hebt daarna nog veel meer rijplezier, en ons milieu heeft er zeker ook de voordelen van.