LET OP: Het e-mailadres van de belastingdienst is in 2018 gewijzigd in: cap.uba.evenementenregeling@belastingdienst.nl
De evenementenregeling is ook van toepassing op zware aanhangwagens en opleggers. Dus als je deze weinig gebruikt, kun je ze schorsen en voor evenementen gebruiken met behulp van de Evenementenregeling
WIJZIGINGEN VANAF 2016:
Nadere informatie over de procedures m.b.t. de evenementenregeling
De evenementenregeling is een regeling waarbij onder voorwaarden:
Let op: de registratie geschiedt per kenteken per kalenderjaar, ongeacht wie de eigenaar of houder is!
Als evenement geldt in dit verband een speciaal evenement of een festiviteit waarbij het gebruik van een historisch motorrijtuig tot doel heeft om dit in het kader van het evenement of de festiviteit als zodanig aan het publiek te tonen. Voorbeelden: herdenkingen, corso’s, allegorische optochten, clubdagen van houders van desbetreffende motorrijtuigen e.d. Als evenement wordt niet aangemerkt een gebeurtenis met een persoonlijk karakter (huwelijksfeest e.d.).
Als een geschorst voertuig in het kader van de evenementenregeling op de weg komt, hoeft er geen motorrijtuigenbelasting betaald te worden en is de APK verplichting (personenauto’s/bedrijfsvoertuigen) niet van kracht. Tevens moet het voertuig ‘APK waardig’ zijn (het zou anders door de politie van de weg gehaald kunnen worden).
Gebruikers van deze regeling, dienen zich ervan te vergewissen dat hun polis WA-verzekering bij schorsing c.q. het ontbreken van een geldige APK niet uitsluit: het voertuig dient bij gebruik op de openbare weg WAM verzekerd te zijn.
Bij de uitvoering van de evenementenregeling zijn drie partijen betrokken:
De gehele aanvraag verloopt in twee fases met daarbij een tweetal formulieren:
Fase 1: aanvraag erkenning van het evenement
Uiterlijk twee maanden voor de aanvang van het evenement moet de organisator erkenning aanvragen door het formulier FH101 in te vullen en op te sturen naar het B/CA. De organisator ontvangt van het B/CA bericht waarin wordt aangegeven of het evenement erkend wordt: vermeld wordt het erkenningsnummer en de datum van erkenning door het B/CA. Tegen de beslissing van het B/CA is geen bezwaar mogelijk.
Fase 2: Opgave deelnemende geschorste 15 voertuigen
Uiterlijk één werkdag voor de aanvang van het goedgekeurde evenement moet de organisator bij het B/CA opgave doen van deelnemende geschorste 15 voertuigen middels formulier FH102 (erkenningsnummer en datum van erkenning overnemen van beslissing B/CA (fase 1)). Per voertuig moet vermeld worden: kenteken, merk, bouwjaar c.q. datum eerste toelating tot de weg, houder van het voertuig en de dagen dat de houder i.h.k.v. deze regeling gebruik wil maken van de weg.
B/CA geeft geen ontvangstbevestiging van het formulier FH 102. Zorg dat u weet dat FH 102 ontvangen is (nabellen)
Wat te doen als het evenement niet door gaat?
Gaat het evenement niet door dan moet de organisator dit schriftelijk voorafgaande aan het evenement aan het B/CA melden.(erkenningsnummer vermelden). Verzuimt de organisator het evenement tijdig af te melden dan blijven de eventueel al aangemelde dagen (FH102) voor de voertuigen onherroepelijk geregistreerd.
Wat te doen als een deelnemer zich afmeldt?
Indien de deelnemer zich voor het evenement afmeldt en dus het voertuig geen gebruik gaat maken van de regeling dan moet de organisator dit schriftelijk voorafgaande aan het evenement aan het B/CA melden (erkenningsnummer en kenteken vermelden). Blijft dit achterwege dan blijven de aangemelde dagen voor het voertuig onherroepelijk geregistreerd.
U kunt onderstaande PDF-formulieren openen, opslaan op uw computer en dan digitaal invullen. Na het invullen kunt u het formulier printen, ondertekenen en opsturen naar de belastingdienst (zie bovenstaande handleiding)
Aanvraag erkenning evenement (formulier FH101)
Opgave deelnemende geschorste 15 voertuigen (formulier FH102)