De overheid doet weer een klimaatconsultatie. Heb jij zelf ideeën over hoe we in de toekomst in ons mobiel erfgoed kunnen blijven rijden met zo’n minst mogelijke inbreuk op ons klimaat en leefomgeving? Dat is onder andere een van de onderliggende vragen waar de verandering naar een klimaatneutraal Nederland over gaat. Deze vragen liggen op het bordje van Sophie Hermans, de nieuwe minister van Klimaat en Groene Groei en daar wordt de Nederlander via deze klimaatconsultatie over bevraagd.
Deze consultatie is te lezen op https://www.internetconsultatie.nl/klimaatplan2024/b1.
Om ons mobiel erfgoed te kunnen blijven rijden is het van belang dat zoveel mogelijk clubs of individuen zich laten horen. Tot 5 december 2024 kan het ingevuld worden.
De FEHAC roept haar leden en achterban daartoe op en doet een aanbeveling of suggestie voor een reactie op de klimaatconsultatie.
Tekstsuggestie
Wij vinden het van belang dat mobiel erfgoed vanuit cultuur-historische waarde moet blijven bewegen en daarmee aan het publiek, in de oorspronkelijke uitvoering, kan worden getoond.
De wereld federatie FIVA definieert mobiel erfgoed als volgt: mobiel erfgoed is een mechanisch voortgedreven voertuig, dat tenminste 30 jaar oud is en dat is onderhouden in een originele en historisch juiste conditie, dat – in de regel – niet wordt gebruikt voor dagelijks verkeer en daardoor deel uitmaakt van ons technische en culturele erfgoed.
Mobiel erfgoed is wat minder schoon dan moderne voertuigen. Dat is verwaarloosbaar omdat het gemiddeld slechts zo’n 1450 kilometer per jaar rijdt. Toch kan mobiel erfgoed nog minder impact op het milieu hebben. Dit kan door het gebruik van niet fossiele synthetische e-fuels. Dat zijn hernieuwbare brandstoffen, die traditionele fossiele brandstoffen kunnen vervangen. De FEHAC vindt dat het gebruik daarvan gestimuleerd moet worden.
Daarbij doen wij wel een dringend verzoek aan de Rijksoverheid; zorg dat belastingen en accijnzen op minder vervuilende brandstoffen, zoals e-fuels, zodanig worden bepaald dat zij in het gebruik niet duurder zijn dan de traditionele brandstoffen die zij vervangen!
E-fuels zijn daarnaast uitstekend geschikt om te mengen met traditionele brandstoffen, of die zelfs te vervangen. Het bijmengen van 10% e-fuel bij de ‘gewone’ brandstof levert direct al 10% milieu- en klimaatwinst op. Bovendien brengen deze aan de motoren van oldtimers minder schade toe dan bij het bijmengen of gebruik van ethanol.
Met e-fuels moet en kan het mobiele erfgoed toegang houden tot alle milieuzones. Dat is goed om de cultuur-historische waarde aan het grote publiek te blijven tonen.