Recent werd bekend dat, in sommige gevallen tijdens de voertuig registratie in Duitsland van geïmporteerde voertuigen, de kenteken documenten zijn vernietigd.
De Duitse kenteken-autoriteiten zijn momenteel verplicht buitenlandse kentekenbewijzen in te nemen bij de registratie van geïmporteerde voertuigen en deze na zes maanden direct te vernietigen.
Bij historische voertuigen kan dit nadelige gevolgen hebben, omdat zelfs historisch waardevolle documenten hierdoor verloren gaan en daarmee een belangrijk deel van de geschiedenis van het voertuig.
De Duitse ADAC heeft de BMDV daarom opgeroepen de procedure te wijzigen. Samen met de Duitse deelstaten heeft de BMDV besloten om voor geïmporteerde klassieke auto’s af te zien van deze praktijk en de regelgeving “indien nodig” aan te passen, als onderdeel van de volgende FZV-wijziging. Deze wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2025.
FEHAC-leden die historische voertuigen naar Duitsland verkopen worden geadviseerd om in ieder geval de historische gegevens goed vast te leggen zodat, als het toch fout gaat, de geschiedenis van het voertuig bewaard blijft.
Voor Nederland geldt onderstaande werkwijze:
Alles wat ingenomen wordt door de RDW, wordt na een half jaar vernietigd op basis van de geldende richtlijn. Als het kentekenbewijs is afgegeven voor 1 juni 2004 mag de klant bij de keuring aangeven dat het kenteken retour moet. FEHAC raadt aan dat laatste altijd aan te geven, zodat de originele documentatie behouden blijft.