• FEHAC Taxatiedag 12 april 2018 en TMV Klassieker taxateur maart 2018

    Uitnodiging FEHAC Taxatievakdag 12 april 2018 Na twee succesvolle eerdere edities in 2014 en 2016 wordt op donderdag 12 april 2018 in het BOVAG huis te Bunnik alweer de derde Taxatievakdag gehouden. Op deze dag is iedereen welkom met belangstelling voor het vak van klassieke voertuigen taxateur: taxateurs, clubvertegenwoordigers, verzekeraars en overige belangstellenden. Aan het programma wordt nog volop gewerkt, maar in ieder geval kunt u verwachten: - de actualiteiten van het taxateursvak - een breed internationaal overzicht van de bestaande naslagwerken met taxatiewaarden - de taxatie via

    Lees hier verder

    Een nieuw kentekenbewijs voor oldtimer brom- en snorfietsen

    In mei 2016 kwam het plan naar buiten dat het rijden met oldtimer brommers in Amsterdam verboden zou worden. Het verbieden van brommers in de stad speelt inmiddels ook in Den Haag. De brommer beperkende maatregelen in Amsterdam kunnen navolging vinden in nog meer gemeenten. Als de belangenbehartiger voor oldtimer wegvoertuigen kunnen we dat niet laten gebeuren. Dus is de FEHAC begonnen met het zoeken naar een pragmatische oplossing. Het eerste resultaat was dat Amsterdam beloofde om de oldtimer bromfietsen toe te laten in het weekend. Maar dat was lastig te controleren door de gemeente.

    Lees hier verder

    Tractoren op het Binnenhof willen een kenteken en APK

    De bedrijfstakken die tractoren gebruiken vinden kentekens voor alle (land)bouwvoertuigen noodzakelijk. Ze zijn vóór registratie, het zorgt voor meer voertuigveiligheid en het toestaan van een snelheidsverhoging naar 40 km/u wordt mogelijk. Dan kunnen er ook veiliger landbouwroutes worden gemaakt, een effectieve handhaving op (land)bouwvoertuigen wordt mogelijk en invoering van een APK voor snelle tractoren kan dan ook. Demonstratie met grote tractoren in hartje Den Haag Om die noodzaak te benadrukken, kwam brancheorganisatie CUMELA Nederland gisteren 14 december met (land)bouwvoertuigen

    Lees hier verder

    Regeerakkoord goede basis

    De Mobiliteitsalliantie ziet het gepresenteerde regeerakkoord als een goede basis om de mobiliteit- en duurzaamheidsuitdagingen in Nederland aan te pakken. Het komt nu aan op de concrete invulling en uitvoering van het akkoord, waarbij de alliantie graag de handreiking van dit kabinet voor samenwerking aangrijpt. Volgens het samenwerkingsverband van 23 organisaties erkent de vier partijencoalitie het belang van mobiliteit en het klimaat, door onder meer in deze kabinetsperiode twee miljard extra te investeren in mobiliteit, samen met de alliantie pilots te starten voor betalen naar gebruik en

    Lees hier verder

    Recht en rede hebben gezegevierd

    lassieke benzineauto's mogen weer de Coolsingel over. De gemeente Rotterdam heeft opnieuw bakzeil gehaald in de strijd om oldtimers uit de milieuzone te weren. Rotterdam heeft - en binnenkort dus had – als enige stad in Nederland een milieuzone die oude benzineauto’s weert., In Rotterdam mogen inwoners en bezoekers weer de milieuzone in met benzineauto's van vóór 1992. En Rotterdammers kunnen weer mobiel erfgoed bezitten waar ook mee gereden kan worden.  Hoger beroep heeft succes Nu heeft ook de hoogste bestuursrechter, de Raad van State, geoordeeld dat de klassieke 

    Lees hier verder

    Diner Pensant Mobiliteitsalliantie

    Maandagavond 21 november was een bijzondere bijeenkomst waar voor de eerste keer de leden van de mobiliteitsalliantie (https://mobiliteitsalliantie.nl/)  – inclusief uw FEHAC natuurlijk - een avond lang ideeën, inzichten en toekomst visies uitwisselden met enige tientallen aanwezige landelijke, lokale  en regionale bestuurders. Veel aspecten werden gedeeld, de zorg over het vastlopen van de mobiliteit, aandacht voor duurzaamheid, de nadrukkelijke wens om te ontsnappen aan de politieke waan van de dag en dus ‘houdbaarder’ beleid, de toekomst van mulitimodaal

    Lees hier verder

    Amsterdamse museumbussen mogen straks toch de milieuzone in

    Amsterdamse museumbussen mogen straks toch de milieuzone in Op de ledenvergadering van de FEHAC op 28 november werd duidelijk dat onze inspanningen om uitzonderingen te krijgen voor de toegang van oude bussen in de Amsterdamse milieuzone succes hebben gehad. De gemeenteraad van Amsterdam heeft nl. op 9 november een motie aangenomen die het alsnog mogelijk moet maken om voor museumbussen met een hoofdstedelijk openbaar vervoerverleden een ontheffing of vrijstelling te verlenen van het inrijverbod van de 'Milieuzone voor Autobussen en Touringcars'. Daarmee heeft de Vereniging ESO,

    Lees hier verder

    Daarom blijft een federatie van alle historische voertuigclubs hard nodig

    Daarom blijft een federatie van alle historische voertuigclubs hard nodig De FEHAC staat voor het duurzaam bezit, verstandig gebruik en blijvend behoud van mobiel erfgoed in het straatbeeld. Al sinds 1976 behartigt de FEHAC de belangen van de liefhebbers van klassieke voertuigen. Onze vereniging is gestaag gegroeid naar nu ruim 235 leden (clubs en stichtingen) met een totale achterban van meer dan 60.000 clubleden.   Overheidsmaatregelen zonder resultaat De overheid heeft ons onder Rutte II met belastingmaatregelen geconfronteerd die ons sterk hebben getroffen, maar die uiteindelijk niets

    Lees hier verder

    Geen kentekenplicht (land)bouwvoertuigen

    De Tweede Kamer is tegen de invoering van kentekenplicht voor alle (land)bouwvoertuigen, maar voor snelheidsverhoging naar 40 km/u. Aan de huidige situatie dat het doorgaande landbouwverkeer door de kernen van dorpen en steden en bij het fietsverkeer moet rijden verandert er echter niets. Deze uitkomst is een grote tegenvaller voor de verkeersveiligheid in Nederland. In Europa blijft Nederland daarmee het enige land dat geen kentekenplicht voor landbouwvoertuigen heeft. ‘Wij zijn zeer teleurgesteld dat de Tweede Kamer heeft besloten om geen kentekens in te voeren voor alle

    Lees hier verder

    16 of page 21