• beroep op vertrouwensbeginsel gehonoreerd

    Een belastingplichtige die een beperkte fiscale kennis heeft en schade lijdt door onjuist verstrekte informatie van de Belastingtelefoon kan een beroep doen op het vertrouwensbeginsel. Dit heeft de rechter onlangs aangegeven. Door rechters is al een aantal keren aangegeven dat belastingplichtigen niet mogen vertrouwen op door de Belastingtelefoon verstrekte informatie. Deze keer heeft een rechter echter aangegeven dat ze dit wel mogen. In deze zaak had een eigenaar van twee oldtimers naheffingsaanslagen (tool) voor de motorrijtuigenbelasting (MRB) ontvangen. Hij deed voor de rechter een beroep

    Lees hier verder

    Stichting Rotterdamse Klassiekers

    Stichting Rotterdamse Klassiekers heeft vol verbazing het persbericht van de gemeente Rotterdam gelezen dat de milieuzone nu al heeft geleid tot 20% minder roetuitstoot. De stichting Rotterdamse Klassiekers betwist de conclusies van de gemeente Rotterdam dat de milieuzone tot schonere lucht heeft geleid. De gemeente Rotterdam baseert de cijfers op een wagenparkscan. Uit deze wagenparkscan blijkt louter en alleen dat er minder oude auto’s de milieuzone inrijden. Echter de gemeente Rotterdam maakt volgens de stichting een grote denkfout dat minder oude auto’s automatisch leiden tot

    Lees hier verder

    Milieuzone Utrecht oktober 2016

    Een man uit Grootschermer heeft terecht een boete gekregen voor het inrijden van de Utrechtse milieuzone in 2015. Dat heeft de kantonrechter bepaald. De man had zijn oude dieselauto uitgeleend aan Telegraaf-columnist Rob Hoogland, die zo de geldigheid van de milieuzone aan de kaak wilde stellen. De kantonrechter stelt echter vast dat hij niet bevoegd is om inhoudelijk te oordelen over de geldigheid van de milieuzone. “Utrecht niet bevoegd voor instellen milieuzone” De veroordeelde man heeft ter zitting aangegeven dat de gemeente Utrecht niet bevoegd was om een milieuzone in te

    Lees hier verder

    Oldtimers toestaan in milieuzones: het kan dus wel

    Oldtimers toestaan in milieuzones: het kan dus wel Belgische evenknie FEHAC meldt succes in strijd tegen milieuzones voor oldtimers Op 2 juni 2016 werd bekend dat Brussel vanaf 2018 een Lage Emissie Zone zal invoeren. Dat is in België de aanduiding voor een milieuzone. De BFOV, de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen, de Belgische zusterorganisatie van FEHAC heeft over de instelling van deze Lage Emissie Zone overlegd met de Brusselse Minister voor Leefmilieu Fremault. Onze collega’s van de BFOV hebben Minister Fremault geconfronteerd met dezelfde argumenten die wij als FEHAC hier

    Lees hier verder

    Inspraak reactie FEHAC – maatregelenpakket schone lucht

    Geachte leden van het College van B&W, geachte leden van de Commissie Mijn naam is Tiddo Bresters, ik ben een van de vele vrijwilligers van de FEHAC, de organisatie die al 40 jaar opkomt voor behoud en bescherming van het rollende mobiele erfgoed, niet alleen auto’s, maar onder andere ook bromfietsen, bussen en bedrijfsvoertuigen inclusief bestelauto’s. Onze schriftelijke inspraakreactie was zeer uitgebreid, de beantwoording buitengewoon summier, daarom hebben we u enkele dagen geleden nog een brief gestuurd, met daarin vermeld vele van de punten die in de reactie op de

    Lees hier verder

    Internationale hoge erkenning voor Nationale Oldtimerdag

    Het bestuur van de Nationale Oldtimerdag is bijzonder verheugd dat de 32e editie van dit grootste en vrij toegankelijke oldtimerevenement van ons land door de Fédération Internationale des Vehicules Anciens (FIVA) op 10 mei jl. is aangewezen  voor de status van topevenement in Nederland om het World Motoring Heritage Year te markeren. Dit is gebeurd op voordracht van de FEHAC in nauwe samenwerking met de Unesco Werelderfgoed Commissie. Het ‘World Motoring Heritage Year’ is tijdens het jaarcongres van de FIVA, met officiële departementen in West-Europa & United

    Lees hier verder

    inspraakreactie-met-fehac-standpunt-over-uitbreiding-milieuzone-en-invoering-schoner-parkeren

    De FEHAC heeft kennisgenomen van het besluit van het College om de maatregelen uit het Maatregelpakket “Schone Lucht voor Amsterdam: op weg naar uitstootvrij 2025” die betrekking hebben op de milieuzones en schoner parkeren voor inspraak vrij te geven, en de FEHAC maakt graag gebruik van deze inspraakmogelijkheid, zowel ten behoeve van haar achterban die in Amsterdam woonachtig of gevestigd is, als in het belang van haar achterban elders in het land. De gehele brief kunt u hier lezen: FEHAC standpunt 9 maart 2016

    Lees hier verder

    Artikel in Trouw op 31 oktober 2015

    Bij trouwerijen, galafeesten en talloze zomerse evenementen worden ze steevast opgetrommeld: de klassieke auto’s van particuliere eigenaren in Nederland. Maar aan deze verrijking van het straatbeeld dreigt een einde te komen. Want in 2014 heeft het kabinet de belastingvrijstellingen voor ‘klassiekers’ beperkt: alleen voor auto’s van veertig jaar en ouder gelden deze vrijstellingen nog. Hiermee loopt Nederland uit de pas met de EU-richtlijn die wordt gehanteerd door de internationale Federatie van Historische Voertuigen en vrijstellingen garandeert voor auto’s

    Lees hier verder

    bedrijfsauto-rai-2015

    Van 20 oktober tot en met zaterdag 24 oktober 2015 is de BedrijfsautoRAI weer te bezoeken geweest. In nauwe samenwerking met RAI heeft FEHAC het klassiekerplein ingericht. Hier waren prachtige klassieke bedrijfsvoertuigen te bewonderen. Ook de FEHAC is hier prominent aanwezig geweest en heeft vele vragen kunnen beantwoorden U ziet hier een fotoimpressie van het klassiekerplein

    Lees hier verder

    Misleidende emissie resultaten van dieselmotoren

    De afgelopen jaren is er een sterk polariserende discussie gevoerd over luchtkwaliteit, waarbij oudere en klassieke voertuigen steevast in een kwaad daglicht gezet worden. De FEHAC heeft telkenmale aangegeven dat de uitgangspunten en aannames veelal niet klopten, en dat naar werkelijke uitstoot en werkelijk gebruik gekeken zou moeten worden. Tegen die achtergrond en in het licht van de jongste ontwikkelingen haakt FEHAC nu in op de discussie over de misleidende emissietestresultaten rondom dieselmotoren van nota bene de grootste automobielfabrikant ter wereld. De onlangs uitgekomen feiten

    Lees hier verder

    19 of page 22