FIVA's definition of a historic vehicle: a mechanically propelled road vehicle which is at least 30 years old which is preserved and maintained in historically correct condition which is not used as means of daily transport and which is therefore part of our technical and cultural heritage vertaling: FIVA's definitie van een historisch voertuig: een mechanisch aangedreven weg voertuig welke minimaal 30 jaar oud is welke onderhouden en instand gehouden wordt in een historisch correcte uitvoering welke niet gebruikt wordt als dagelijks vervoermiddel en daardoor deel uitmaakt van ons technisch
De FEHAC behartigt de belangen van alle bezitters van historische voertuigen. Dus niet alleen de belangen van de achterban van onze leden, de historische voertuigclubs; wij komen op voor de belangen van iedere bezitter van een historisch voertuig. Die brede doelstelling is ook een belangrijke reden geweest om de FEHAC als ANBI-instelling te erkennen. Voertuigeisen niet met terugwerkende kracht. Dat betekent dat een (import) klassieker niet aan de actuele voertuigeisen hoeft te voldoen. Geen inbouw achteraf van airbags, autogordels etc. Blauwe klassieker kentekenplaten. Import
Vier keer dezelfde auto laten taxeren: door een club taxateur, een online taxatie, iemand die zich ten onrechte uitgeeft als FEHAC taxateur en door de nestor van het taxaren. Dat levert een interessant inkijkje op hoe er in ons land getaxeerd wordt. Een Volvo P 544 uit 1960 was lijdend voorwerp voor een waarde die varieerde tussen € 9.500 en € 19.500. Dat er zo'n enorm verschil is, is onmogelijk te verklaren. Meer kennis van zaken moet zorgen voor een minder groot verschil en het delen van taxatiewaarden tussen taxateurs onderling moeten worden. Lees hier het
De stichting Open Monumentendag wil graag meer klassieke voertuigen zien bij de verschillende monumenten. Directeur Edith den Hartigh deed hiervoor een oproep tijdens de Algemene Ledenvergadering van de FEHAC, gisteren in Bunnik. De Open Monumentendag bestaat al zo lang dat het op zich ook al bijna de monumentenstatus heeft bereikt. Dit jaar zijn de Open Monumentendagen op zaterdag 12 en zondag 13 september. “Elk jaar heeft de Open Monumentendag een thema”, legt Edith den Hartigh aan de zaal uit. “Een paar jaar geleden was dat thema bijvoorbeeld ‘Groen van
De oldtimermaatregel heeft geen 120 miljoen euro opgeleverd, maar slechts 30 miljoen. Dat zei Pieter Omtzicht, kamerlid voor het CDA, gisteravond tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Fehac. Omtzigt is al langer kritisch ten aanzien van de oldtimermaatregel, en heeft ook nu twijfels bij de verklaring die staatssecretaris Wiebes geeft over de effecten ervan. “De Tweede Kamer is gigantisch misleid. De staatssecretaris haalt kunstgrepen uit om te doen alsof hij 120 miljoen euro heeft binnengehaald met de oldtimermaatregel. Maar in feite is het maar 30 miljoen.” 60.000
Bunnik 30 september 2024 De vereniging FEHAC heeft voor zichzelf én voor al haar leden (de aangesloten clubs) een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. De verzekering geeft dekking voor aansprakelijkheden die ontstaan zijn in de uitoefening van haar activiteiten. Deze leeswijzer is opgesteld door de commissie Juridische Zaken en de werkgroep Verzekeringen en Taxaties van de FEHAC. De leeswijzer heeft als doel de toepasselijke polisvoorwaarden inzichtelijk te maken. De volgende onderwerpen komen aan de orde. A. De FEHAC verzekering als aanvullende verzekering
In 2015 bleek dat een motor met zijspan (aangeduid als L4e) een andere categorie voertuig zou zijn dan dezelfde motor in solo-uitvoering zonder zijspan (L3e). Dit was opeens actueel omdat de RDW in opdracht van het ministerie van I&W de in de wet vermelde registratie van voertuigen nauwgezet ging doorvoeren. Gevolg zou zijn dat bij het afkoppelen van het zijspan de motorfiets eerst door de RDW gekeurd zou moeten worden. Deze regeling hield er geen rekening mee dat er veel (vooral oudere) motoren zijn die door de fabrikant zijn gemaakt als voertuig met een eenvoudig aan- en af te koppelen
Sinds 1 januari 2014 kennen we de Overgangsregeling voor bepaalde voertuigen met DET tot/met 31 december 1987. Voertuigen in deze regeling hebben een gereduceerd tarief MRB, totdat deze 40 jaar oud zijn (want daarna worden ze vrijgesteld voor MRB). De overgangsregeling kan aangevraagd worden voor: Personenwagens en lichte bedrijfswagens op benzine Vrachtwagens en autobussen (voor zover deze niet bedrijfsmatig gebruikt worden) Motorfietsen Niet genoemde categorieën (personenwagens / lichte bedrijfswagens op diesel of LPG en kampeerwagens) kunnen niet in de overgangsregeling. De
Personenauto's * De Milieuzonen in Utrecht gelden alleen voor onderstaande voertuigen, dus niet voor Motorfietsen. Vanaf 1 januari 2015 voert Utrecht de milieuzone in voor personen- en bestelauto’s op diesel. Dit betekent dat dieselvoertuigen met een Datum Eerste Toelating (DET) van voor 1 januari 2001 de zone niet in mogen. U kunt de Datum Eerste Toelating aflezen op uw kentekenbewijs of doe de onderstaande kentekencheck. Ontheffingen aanvragen is mogelijk voor de volgende categorieën voertuigen: Langdurige ontheffing oldtimer (dieselauto van 40 jaar of ouder) Dagontheffing
FEHAC presenteert de uitkomsten van het Europese FIVA onderzoek naar de oldtimereigenaren, clubs en de oldtimer markt. Nederland is van oudsher een land met vele oldtimerliefhebbers. Mede daarom speelt de FEHAC een belangrijke rol binnen de internationale federatie FIVA. FEHAC-man Tiddo Bresters heeft dit onderzoek, in 15 landen tegelijk, voor de FIVA geleid. Een belangrijke rol is gespeeld door het team van Professor Bert van Wee (Universiteit Delft) en door onderzoeksbureau GfK. Als vervolg op een eerder internationaal onderzoek in 2006 geven de uitkomsten de actuele trends in de