In onderstaande PDF treft u een analyse van de verschillende verkiezingsprogramma's. Daarin zijn de standpunten zo goed mogelijk weergegeven. Toch is naar onze mening nog wat verduidelijking nodig, en daarom hebben we alsnog een kort vragenlijstje aan de partijen gestuurd. Wij hopen natuurlijk dat ondanks de verkiezingsdrukte we de lijstjes ingevuld terug ontvangen.
"Met een oude Citroën DS mag je de milieuzone van Rotterdam niet meer in, maar The Harmony of the Seas, die dagelijks tienduizenden liters stookolie verbrandt, meerde afgelopen dinsdagochtend ongestoord af aan de Holland Amerikakade."
Tja, is dit meten met twee maten ?
Veel liefhebbers van mobiel erfgoed namen deel aan de protestrit op zondag 03 april tegen milieuzones georganiseerd door stichting Rotterdamse Klassiekers. De vele prachtige klassieke voertuigen werden door andere automobilisten maar zeker ook door voorbijkomende fietsers en voetgangers warm toegezwaaid.
FEHAC reed mee in deze protestrit en hoopt dat deze tocht, naast alle andere acties, helpen om eigenaren van mobiel erfgoed niet op te zadelen met een groot probleem, voor op zijn best een gering effect.
Foto: Rotterdamseklassiekers
Het kan zijn dat de lucht zo ongezond is, dat een gemeente en haar inwoners ervoor kiezen om een milieuzone voor schone lucht in te stellen. Ondanks herhaalde verzoeken van D66 weigert Minister Schultz om in het kentekenregister op te nemen wat auto’s uitstoten. Daardoor kan een gemeente alleen op basis van het bouwjaar bepalen of een auto een milieuzone in mag.
Van Veldhoven: “Omdat minister Schultz jarenlang heeft geweigerd goed beleid te maken, moesten mensen in een milieuzone soms hun net iets oudere, maar schonere auto verkopen. Dat is oneerlijk.Het is onwil van de minister, technisch is dat namelijk gewoon mogelijk. D66 wil dat de het kabinet mensen helpt om gezonde lucht in te kunnen ademen, in plaats van dat mensen worden tegengewerkt.”