• De jeugd is de toekomst

    Waarschijnlijk heb je het al eens voorbij horen komen tijdens een clubbijeenkomst of ALV. Het onderwerp jeugd, jongeren of ‘onze kinderen’ in een context van “daar moeten we wat mee”. De dooddoener dat de jeugd tenslotte de toekomst is ligt voordehand. Al jaren denken oude mensen na over wat jonge mensen aanspreekt en hoe je ze moet bereiken. Ondergetekende behoort, al zeg ik zelf, tot die laatste categorie en ik ervaar dat het nog niet altijd lukt om mijn generatie te bereiken. In deze blog een aantal tips van mijn kant over hoe je dat wel succesvol zou kunnen doen.

  • Misschien net zo herkenbaar als het onderwerp in de vorige alinea is het begrip social media. En ik blijf het toch zeggen; maak daar gebruik van! Platformen als Facebook, Twitter, Instagram en sinds kort ook TikTok zijn bij uitstek geschikt om de jeugd te bereiken. Dat lukt je niet met 4 pagina’s beschouwing over de briljante en voor zijn tijd vooruitstrevende ondersteltechniek van de DS. Waar het wel mee lukt zijn prachtige (bewerkte) plaatjes van oude Porsche’s, Ferrari’s, Ducati’s en Lamborghini’s. Wellicht niet altijd representatief maar het scoort wel. Kleinere groepen bereik je ook met afbeeldingen en filmpjes van minder exotische auto’s en motoren zolang het maar ‘van het scherm afspat’.

  • Neem bijvoorbeeld het foto -en videoplatform Instagram. In 2019 had dit platform in Nederland zo´n 4,9 miljoen maandelijkse gebruikers. Instagram is enorm populair. De meeste gebruikers zijn jongeren tussen 15 – 19 jaar. Van deze groep heeft ruim 73% een Instagram account. Van de mensen tussen de 20 en 39 jaar heeft 46% een Instagram account. Voor 40 – 64-jarigen is dit 22%. En er komen ook steeds meer nieuwe gebruikers uit de groep 20 – 39 jaar bij[1]. Daarnaast is dit platform ook nog eens heel gebruiksvriendelijk en heeft het een koppeling met Facebook, Twitter en Tumblr. Met 1 bericht heb je bereik op 4 verschillende platformen!

  • Ja leuk hoor ik je zeggen, maar wat zegt bereik over betrokkenheid bij jouw club? Die link is inderdaad niet meteen heel duidelijk. Van belang is ook de frequentie van berichten en interactie met de gebruikers. Vaak ‘posten’ en reageren op berichten van anderen heeft zo al snel een sneeuwbal- én community effect. Het aantal volgers groeit exponentieel (sneeuwbal) en deze identificeren zichzelf met de media op jouw kanaal (community). Dit versterkt in theorie de betrokkenheid bij jouw club. Gecombineerd met fysieke evenementen wanneer het weer mag en zo mogelijk wek je de interesse van ‘de jeugd’.

  • En daar begint het toch mee: interesse. Ik kan mij zo voorstellen dat er een moment in je leven is geweest waar het voor jóu allemaal is begonnen. Het lijkt me dan ook leuk als je die met ons wilt delen in de reacties. Want wie weet; wellicht inspireert het iemand anders om ook te willen genieten van ons mobiele erfgoed.

    [1] https://www.biancawalraven.nl/hoeveel-gebruikers-heeft-instagram