• Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs

  • Een nieuw kentekenbewijs voor oldtimer brom- en snorfietsen

    In mei 2016 kwam het plan naar buiten dat het rijden met oldtimer brommers in Amsterdam verboden zou worden. Het verbieden van brommers in de stad speelt inmiddels ook in Den Haag. De brommer beperkende maatregelen in Amsterdam kunnen navolging vinden in nog meer gemeenten. Als de belangenbehartiger voor oldtimer wegvoertuigen kunnen we dat niet laten gebeuren. Dus is de FEHAC begonnen met het zoeken naar een pragmatische oplossing.

    Het eerste resultaat was dat Amsterdam beloofde om de oldtimer bromfietsen toe te laten in het weekend. Maar dat was lastig te controleren door de gemeente. Normaal gebeurt dit door het kenteken te checken en zo de ouderdom van de brommer vast te stellen. Maar een groot deel van de brommers van vóór 2005 hadden allemaal dezelfde datum van eerste toelating (DET) gekregen: 31-08-2005, een zogenoemde systeem-DET.

    De FEHAC heeft de RDW gevraagd om die systeem-DET te veranderen in een datum die meer recht doet aan de werkelijke leeftijd van de brommer. Dit kon niet zonder goedkeuring van de RDW-directie en van het ministerie van I&W. De FEHAC is met beide in gesprek gegaan. Resultaat: een grote groep eigenaren van bromfietsen van dertig jaar en ouder kreeg vlak vóór 1 januari 2018 een kentekencard met daarop een aangepaste datum eerste toelating toegestuurd.

    Er is gekeken naar wat het werkelijke probleem was: hoe kun je zien of een oldtimer brommer ouder is dan 30 jaar? Het voor iedere oldtimer bromfiets achterhalen van de werkelijke datum waarop die op de weg was gekomen, bleek veel te arbeidsintensief en daarmee te duur. Voor de meeste bromfietsen is het wel mogelijk om te bepalen in welke periode deze voor het eerst op de weg was gekomen. In grote lijnen zijn hiervoor nu vier data gehanteerd. Zie: https://www.rdw.nl/over-rdw/nieuws/2017/rdw-faciliteert-toegang-milieuzones-voor-oldtimerbromfietsen

    Ook de nieuwe DET doet niet helemaal recht aan de werkelijke leeftijd van een brommer, maar veel bromfietseigenaren kunnen nu wél met hun oldtimer in het weekend de milieuzone in rijden. 

    Met deze oplossing legt de RDW vast of een bromfiets ouder is dan 30 jaar. Het is een grote operatie voor de RDW geweest om vóór 1 januari 2018 meer dan 100.000 kentekenkaartjes te maken en te versturen. Deze actie heeft ertoe geleid dat de absurd hoge gemeentelijke leges voor de weekendontheffing voor oldtimers in Amsterdam  aanzienlijk zijn verlaagd tot 22 euro (tarief 2019).  Dit bedrag is eenmalig per brom- / snorfiets; verlenging geschiedt automatisch en gratis.

     

    FEHAC Commissie Tweewielers / v. 2.1 / 17 maart 2019