• Nieuwjaarsboodschap FIVA President Tiddo Bresters

    Ik begin mijn eindejaarsboodschap graag met het belangrijkste: dat is om jou en je dierbaren een hele fijne tijd toe te wensen in deze laatste dagen van het jaar, en natuurlijk het allerbeste voor het nieuwe jaar 2025. Mijn terugblik is kort: het eerste kwartaal van de 21e eeuw is bijna voorbij, en we hebben het als FIVA gemeenschap erg goed gedaan in deze 25 jaar! En mijn blik vooruit: laten we allemaal het beste maken van deze tweede periode van 25 jaar! Met als doel dat wij, en de miljoenen oldtimer- (en youngtimer-) liefhebbers die er in 2050 ongetwijfeld nog zullen zijn, de vrijheid

    Lees hier verder

    FIVA roadmap 2024

    FIVA - Fédération Internationale des Véhicules Anciens www.fiva.org Nummer transparantieregister EU: 801754021924-61 Routekaart voor de bescherming van historische voertuigen - Voorstel van de FIVA voor Europese beleidsmakers in de nieuwe politieke cyclus (2024-2029).  Historische voertuigen vertegenwoordigen ons Europese mobiele erfgoed. Dit erfgoed moet worden bewaard en doorgegeven aan toekomstige generaties zodat zij de wereld kunnen begrijpen waarin onze ouders en grootouders leefden. Gelukkig zijn er eigenaars, maatschappelijke organisaties, musea en andere

    Lees hier verder

    FIVA nieuws 30-11-2024

    Autowrakken – FIVA ontmoet de Duitse Bondsdag Op 8 november heeft de legislation commission (wetgeving) van de FIVA deelgenomen aan de vergadering van de parlementaire groep voor auto-erfgoed in de Duitse Bondsdag (parlement) in Berlijn. FIVA presenteerde haar routekaart voor regelgeving met de nadruk op ons standpunt over het voorstel van de EU inzake autowrakken. Lid van de Duitse Bondsdag, de heer Carsten Müller, zat de vergadering voor, die werd bijgewoond door lid van het Europees Parlement, de heer Bernd Lange, voorzitter van de HV-fractie van het Europees Parlement. We

    Lees hier verder

    Lage emissie zones (LEZ) in grote steden in België toegankelijk voor Oldtimers

    Ook voor buitenlandse voertuigen ouder dan 30 jaar zijn de LEZ in de grote steden Gent en Antwerpen weer toegankelijk. Maar er moet wel vooraf een aanvraag worden gedaan. Er kan goedkeuring voor toegang op 2 plaatsen aangevraagd worden. Eén aanvraag volstaat voor alle Vlaamse LEZ, dus voor Gent én Antwerpen. De verleende goedkeuring is 5 jaar geldig. Link via Gent: https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/lage-emissiezone/niet-toegelaten-de-lage-emissiezone-dit-zijn-je-opties/registratie-lez-oldtimer-ouder-dan-30-jaar Link via Antwerpen: https://lez.antwerpen.be/?taal=NL

    Lees hier verder

    Duitsland stopt met de vernietiging van buitenlandse kentekenbewijzen van historische voertuigen

    Recent werd bekend dat, in sommige gevallen tijdens de voertuig registratie in Duitsland van geïmporteerde voertuigen, de kenteken documenten zijn vernietigd.  De Duitse kenteken-autoriteiten zijn momenteel verplicht buitenlandse kentekenbewijzen in te nemen bij de registratie van geïmporteerde voertuigen en deze na zes maanden direct te vernietigen. Bij historische voertuigen kan dit nadelige gevolgen hebben, omdat zelfs historisch waardevolle documenten hierdoor verloren gaan en daarmee een belangrijk deel van de geschiedenis van het voertuig.  De Duitse ADAC heeft de

    Lees hier verder

    Klimaatconsultatie

    De overheid doet weer een klimaatconsultatie. Heb jij zelf ideeën over hoe we in de toekomst in ons mobiel erfgoed kunnen blijven rijden met zo’n minst mogelijke inbreuk op ons klimaat en leefomgeving? Dat is onder andere een van de onderliggende vragen waar de verandering naar een klimaatneutraal Nederland over gaat. Deze vragen liggen op het bordje van Sophie Hermans, de nieuwe minister van Klimaat en Groene Groei en daar wordt de Nederlander via deze klimaatconsultatie over bevraagd. Deze consultatie is te lezen op https://www.internetconsultatie.nl/klimaatplan2024/b1. Om ons

    Lees hier verder

    FEHAC niet op Interclassics in 2025

    De leden van FEHAC zijn van ons gewend dat wij elk jaar op de InterClassics in de MECC op een stand staan. Wij ontvangen dan onze leden en geïnteresseerden. Tevens ontvangen wij dan onze Business Partners en organiseren wij de FEHAC Academy. De Academy biedt ons de gelegenheid om leden te informeren over interessante ontwikkelingen en om Business Partners en leden met elkaar in contact te brengen. Over de jaren heen heeft de MECC opeenvolgend besloten om de inrichting van de InterClassics aan te passen. De ruimte voor ons en onze leden is daarbij steeds iets teruggebracht. Recent is ons

    Lees hier verder

    Over aansprakelijkheid en of er dekking is

    De FEHAC krijgt steeds vaker vragen over het al of niet verzekerd zijn voor aansprakelijkheid. Dit gaat dan om de verzekering van de club zelf en haar bestuur, maar ook over de verzekeringen van de klassieke voertuigen van de leden van die clubs. Op deze vormen van verzekering gaan we hieronder nader in. De aansprakelijkheidsverzekering (AVB) van FEHAC en de aangesloten clubs Onder de dekking van de door de FEHAC afgesloten aansprakelijkheidsverzekering voor alle bij de FEHAC aangesloten verenigingen en stichtingen vallen alle gebruikelijke activiteiten. De kring van verzekerden is ruim en

    Lees hier verder

    Van Handelsbenaming naar model

    Toen André Citroën nog in Nederland woonde, heette de familie nog Limoenman. Een naam, die in Frankrijk niet te handhaven was en dus werd omgezet naar het iets franser klinkende Citroen, dachten ze. Op school in Frankrijk maakte een docent daar Citroën van. Een diakretisch teken toegevoegd, de " of wel een dubbele punt boven de e. De Fehac is in het kader van het NRME druk bezig om vanwege de vele fouten in het kentekenregister van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (kortweg RDW) de door de RDW gebruikte handelsbenamingen om te zetten naar modellen. Uiteraard gebeurt dit werk

    Lees hier verder

    The Distinguished Gentleman’s Drive: Klassieker liefhebbers rijden wereldwijd voor het goede doel.

    De laatste zondag van september is voor het vierde jaar op rij de dag waarop klassieker liefhebbers over de hele wereld in hun beste outfit rijden voor het goede doel. 29 september gaan klassieke auto’s de weg op om de fondsenwerving voor The Movember Foundation te vieren. Deze stichting zet zich in voor mannengezondheid door prostaatkankeronderzoek en projecten rondom mentale gezondheidsproblemen te financieren. Prostaatkanker is een van de meest voorkomende vormen van kanker onder mannen, en mentale gezondheidsproblematiek kan leiden tot ernstige problemen. Zo nemen jaarlijks

    Lees hier verder

    1 of page 22