Het afgelopen jaar bleek dat er over het onderwerp aansprakelijkheid en verzekering een groot aantal vragen te leven, bij organisaties die zich bezighouden het organiseren van ritten en rally’s. Aanleiding was de column van Kees de Regt in het KNAC magazine ‘De Auto’, met de kop ‘Is rallyrijden verzekerd?’. Publicaties nadien en het ontbreken van jurisprudentie, konden niet alle onduidelijkheid wegnemen. Dat was de reden om gezamenlijk, met andere organisatoren van ritten en rally’s, een informatiedocument te maken met duidelijke adviezen over
Op maandag 3 februari participeerden Stefan Hulman, Arno van Voorden en Bert Pronk namens de FEHAC in een ontmoeting van de Mobiliteitsalliantie met Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Barry Madlener. Het onderwerp van deze sessie was: hoe kunnen het Ministerie van I&W en de Mobiliteitsalliantie elkaar de komende jaren versterken? Daarin kwamen drie thema’s aan de orde: Betaalbaarheid Dit thema werd ingeleid door Peter Niessing van BOVAG. Hij deed dat aan de hand van de stelling: Mobiliteit is een basisbehoefte van mensen. Deze basisbehoefte komt steeds meer in de knel, laat
De gemeente Almelo heeft de binnenstad autoluw gemaakt. Met een auto mag je er uitsluitend binnen als je een vergunning hebt. Die krijg je als je er woont of werkt. Een ontheffing is mogelijk maar moet (op kenteken) worden aangevraagd. Doe je dat niet dan volgt een stevige boete. Begrijpelijk, want de binnenstad is niet gebouwd om veel autoverkeer aan te kunnen. Uiteraard geldt dit ook voor historische voertuigen. Dus mocht een bruidspaar met een oldtimer naar een trouwlocatie in de binnenstad van Almelo willen, zorg dan dat de ontheffing tijdig is geregeld!
Ik begin mijn eindejaarsboodschap graag met het belangrijkste: dat is om jou en je dierbaren een hele fijne tijd toe te wensen in deze laatste dagen van het jaar, en natuurlijk het allerbeste voor het nieuwe jaar 2025. Mijn terugblik is kort: het eerste kwartaal van de 21e eeuw is bijna voorbij, en we hebben het als FIVA gemeenschap erg goed gedaan in deze 25 jaar! En mijn blik vooruit: laten we allemaal het beste maken van deze tweede periode van 25 jaar! Met als doel dat wij, en de miljoenen oldtimer- (en youngtimer-) liefhebbers die er in 2050 ongetwijfeld nog zullen zijn, de vrijheid
FIVA - Fédération Internationale des Véhicules Anciens www.fiva.org Nummer transparantieregister EU: 801754021924-61 Routekaart voor de bescherming van historische voertuigen - Voorstel van de FIVA voor Europese beleidsmakers in de nieuwe politieke cyclus (2024-2029). Historische voertuigen vertegenwoordigen ons Europese mobiele erfgoed. Dit erfgoed moet worden bewaard en doorgegeven aan toekomstige generaties zodat zij de wereld kunnen begrijpen waarin onze ouders en grootouders leefden. Gelukkig zijn er eigenaars, maatschappelijke organisaties, musea en andere
Autowrakken – FIVA ontmoet de Duitse Bondsdag Op 8 november heeft de legislation commission (wetgeving) van de FIVA deelgenomen aan de vergadering van de parlementaire groep voor auto-erfgoed in de Duitse Bondsdag (parlement) in Berlijn. FIVA presenteerde haar routekaart voor regelgeving met de nadruk op ons standpunt over het voorstel van de EU inzake autowrakken. Lid van de Duitse Bondsdag, de heer Carsten Müller, zat de vergadering voor, die werd bijgewoond door lid van het Europees Parlement, de heer Bernd Lange, voorzitter van de HV-fractie van het Europees Parlement. We
Ook voor buitenlandse voertuigen ouder dan 30 jaar zijn de LEZ in de grote steden Gent en Antwerpen weer toegankelijk. Maar er moet wel vooraf een aanvraag worden gedaan. Er kan goedkeuring voor toegang op 2 plaatsen aangevraagd worden. Eén aanvraag volstaat voor alle Vlaamse LEZ, dus voor Gent én Antwerpen. De verleende goedkeuring is 5 jaar geldig. Link via Gent: https://stad.gent/nl/mobiliteit-openbare-werken/lage-emissiezone/niet-toegelaten-de-lage-emissiezone-dit-zijn-je-opties/registratie-lez-oldtimer-ouder-dan-30-jaar Link via Antwerpen: https://lez.antwerpen.be/?taal=NL
Recent werd bekend dat, in sommige gevallen tijdens de voertuig registratie in Duitsland van geïmporteerde voertuigen, de kenteken documenten zijn vernietigd. De Duitse kenteken-autoriteiten zijn momenteel verplicht buitenlandse kentekenbewijzen in te nemen bij de registratie van geïmporteerde voertuigen en deze na zes maanden direct te vernietigen. Bij historische voertuigen kan dit nadelige gevolgen hebben, omdat zelfs historisch waardevolle documenten hierdoor verloren gaan en daarmee een belangrijk deel van de geschiedenis van het voertuig. De Duitse ADAC heeft de
De overheid doet weer een klimaatconsultatie. Heb jij zelf ideeën over hoe we in de toekomst in ons mobiel erfgoed kunnen blijven rijden met zo’n minst mogelijke inbreuk op ons klimaat en leefomgeving? Dat is onder andere een van de onderliggende vragen waar de verandering naar een klimaatneutraal Nederland over gaat. Deze vragen liggen op het bordje van Sophie Hermans, de nieuwe minister van Klimaat en Groene Groei en daar wordt de Nederlander via deze klimaatconsultatie over bevraagd. Deze consultatie is te lezen op https://www.internetconsultatie.nl/klimaatplan2024/b1. Om ons
De leden van FEHAC zijn van ons gewend dat wij elk jaar op de InterClassics in de MECC op een stand staan. Wij ontvangen dan onze leden en geïnteresseerden. Tevens ontvangen wij dan onze Business Partners en organiseren wij de FEHAC Academy. De Academy biedt ons de gelegenheid om leden te informeren over interessante ontwikkelingen en om Business Partners en leden met elkaar in contact te brengen. Over de jaren heen heeft de MECC opeenvolgend besloten om de inrichting van de InterClassics aan te passen. De ruimte voor ons en onze leden is daarbij steeds iets teruggebracht. Recent is ons