De historische voertuigenwereld is een passie die we met velen delen, maar de diverse clubs hebben te maken met een afname in het aantal leden. Om deze trend om te draaien en nieuwe, enthousiaste leden aan te trekken, hebben we jouw hulp nodig! De Werkgroep Ledenwerving van de FEHAC is op zoek naar gemotiveerde en creatieve leden die willen bijdragen aan het bedenken van effectieve strategieën om meer mensen te enthousiasmeren voor de wereld van klassieke voertuigen. Waarom jij? Heb jij een passie voor historische voertuigen en wil je helpen om de toekomst van onze clubs veilig
In 2026 vieren we een mijlpaal: 50 jaar FEHAC! Dit is een moment om bij stil te staan en te vieren wat we samen hebben bereikt. Om deze bijzondere gelegenheid onvergetelijk te maken, zijn we op zoek naar enthousiaste en gedreven leden voor de Lustrumcommissie. Waarom jij? Heb jij passie voor de FEHAC en wil je samen met een gezellig team werken aan een spetterend jubileum? Dan is dit jouw kans! Als lid van de commissie krijg je de unieke gelegenheid om te helpen bij het organiseren van een feestelijke en betekenisvolle lustrumviering. Of je nu goed bent in plannen, organiseren, of
Op vrijdag 28 maart 2025 was het Veurs College in Leidschendam het decor van het Young Minds Scholenfestival. De leerlingen zelf hadden erg hun best gedaan om een interessante dag te organiseren, waarbij aan veel creatieve aspecten aandacht werd geschonken. Zo was er ook veel ruimte voor techniek, muziek en optredens van leerlingen. Ook waren er workshops fotografie, dans, Er deden 15 scholen uit Leidschendam Voorburg, Den Haag en Delft aan mee. Dit jaar was de gastheer het Veurs College in Leidschendam. Het leek de organisatie leuk om op het plein voor de school een aantal oldtimers te
In de afgelopen jaren zijn lage-emissiezones (LEZs) wijdverspreid geworden in grote Europese steden. Bij gebrek aan geharmoniseerde regels op Europees niveau over het gebruik van historische voertuigen, ontvangt BEHVA regelmatig verzoeken om informatie van zijn leden, voornamelijk over de toegang tot LEZs in Frankrijk, van kracht sinds 1st januari 2025. Daarom hebben we een enquête uitgevoerd om uit te zoeken wat de huidige regels zijn. Terwijl Belgische voertuigen met ‘O’-platen in de Franse LEZ’s mochten rijden, maakt een wijziging in de regelgeving sinds 1
Deze dag is iedereen, met belangstelling voor het vak van taxateur klassieke voertuigen, welkom. Kortom, voor taxateurs uit Nederland en experten uit België, clubvertegenwoordigers, verzekeraars van oldtimers en alle overige belangstellenden. Aan de details van het programma wordt nog gewerkt, maar in ieder geval kunt u verwachten: de actualiteiten van het taxateursvak voertuigtechniek en wat vinden we daarvan terug in het taxatierapport hoe kan AI, kunstmatige intelligentie, de taxateur helpen vier aanwezige voertuigen beoordelen en taxeren reverse enginering: hoe maak je met een
Het afgelopen jaar bleek dat er over het onderwerp aansprakelijkheid en verzekering een groot aantal vragen te leven, bij organisaties die zich bezighouden het organiseren van ritten en rally’s. Aanleiding was de column van Kees de Regt in het KNAC magazine ‘De Auto’, met de kop ‘Is rallyrijden verzekerd?’. Publicaties nadien en het ontbreken van jurisprudentie, konden niet alle onduidelijkheid wegnemen. Dat was de reden om gezamenlijk, met andere organisatoren van ritten en rally’s, een informatiedocument te maken met duidelijke adviezen over
Op maandag 3 februari participeerden Stefan Hulman, Arno van Voorden en Bert Pronk namens de FEHAC in een ontmoeting van de Mobiliteitsalliantie met Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Barry Madlener. Het onderwerp van deze sessie was: hoe kunnen het Ministerie van I&W en de Mobiliteitsalliantie elkaar de komende jaren versterken? Daarin kwamen drie thema’s aan de orde: Betaalbaarheid Dit thema werd ingeleid door Peter Niessing van BOVAG. Hij deed dat aan de hand van de stelling: Mobiliteit is een basisbehoefte van mensen. Deze basisbehoefte komt steeds meer in de knel, laat
De gemeente Almelo heeft de binnenstad autoluw gemaakt. Met een auto mag je er uitsluitend binnen als je een vergunning hebt. Die krijg je als je er woont of werkt. Een ontheffing is mogelijk maar moet (op kenteken) worden aangevraagd. Doe je dat niet dan volgt een stevige boete. Begrijpelijk, want de binnenstad is niet gebouwd om veel autoverkeer aan te kunnen. Uiteraard geldt dit ook voor historische voertuigen. Dus mocht een bruidspaar met een oldtimer naar een trouwlocatie in de binnenstad van Almelo willen, zorg dan dat de ontheffing tijdig is geregeld!
Ik begin mijn eindejaarsboodschap graag met het belangrijkste: dat is om jou en je dierbaren een hele fijne tijd toe te wensen in deze laatste dagen van het jaar, en natuurlijk het allerbeste voor het nieuwe jaar 2025. Mijn terugblik is kort: het eerste kwartaal van de 21e eeuw is bijna voorbij, en we hebben het als FIVA gemeenschap erg goed gedaan in deze 25 jaar! En mijn blik vooruit: laten we allemaal het beste maken van deze tweede periode van 25 jaar! Met als doel dat wij, en de miljoenen oldtimer- (en youngtimer-) liefhebbers die er in 2050 ongetwijfeld nog zullen zijn, de vrijheid
FIVA - Fédération Internationale des Véhicules Anciens www.fiva.org Nummer transparantieregister EU: 801754021924-61 Routekaart voor de bescherming van historische voertuigen - Voorstel van de FIVA voor Europese beleidsmakers in de nieuwe politieke cyclus (2024-2029). Historische voertuigen vertegenwoordigen ons Europese mobiele erfgoed. Dit erfgoed moet worden bewaard en doorgegeven aan toekomstige generaties zodat zij de wereld kunnen begrijpen waarin onze ouders en grootouders leefden. Gelukkig zijn er eigenaars, maatschappelijke organisaties, musea en andere