• FEHAC biedt nieuw kabinet historische autobus aan voor beëdiging

    Mobiel erfgoed is niet alleen mooi, maar ook schoon

    Bunnik, 21 juni 2024

    In een brief aan beoogd Minister President Schoof, heeft de Federatie van Historische Automobiel en Motorfiets Clubs (FEHAC) aangeboden om het hele kabinet voor de beëdiging te vervoeren in een historische autobus. De FEHAC vindt dit een beter idee dan met allemaal dienstauto’s naar paleis Huis ten Bosch rijden. Dat maakt de beëdiging niet alleen nog feestelijker, maar ook milieuvriendelijker want deze bus zal rijden op speciaal ontwikkelde schone brandstof. En dat is meteen een ‘schoon’ begin van de regeerperiode. Mocht het kabinet een rondrit door Den Haag willen maken in deze bus, dan verzorgt de FEHAC dat ook graag.

    De FEHAC is DE belangenbehartiger van het mobiele erfgoed. De Federatie is blij dat door de Tweede Kamer is vastgesteld dat dit erfgoed niet alleen mooi is, maar ook van grote cultureel historische waarde. De FEHAC vertegenwoordigt zo’n 230 clubs van oldtimer bezitters. Het gaat hierbij niet alleen om auto’s, maar ook historische motorfietsen, brommers, bussen, vrachtauto’s en landbouwvoertuigen. Het behoud van dit mobiele erfgoed staat bij de ruim 50.000 leden van onze clubs voorop. Het moet kunnen blijven rijden zodat iedereen er van kan genieten. Die oldtimers zijn inderdaad wat minder schoon dan moderne voertuigen. Niet heel veel, want gemiddeld rijden historische voertuigen niet meer dan 1400 kilometer per jaar, dus dat is verwaarloosbaar. Qua kilometers, maar ook qua uitstoot.

    De FEHAC denkt en werkt mee om Nederland schoon te krijgen zonder dat dit ten koste gaat van het leefplezier en extreme kosten voor het (boeren) bedrijfsleven.
    In de discussie over CO2 reductie wordt een belangrijke oplossing compleet genegeerd, namelijk E-fuels, schone fossiel vrije brandstoffen.
    De FEHAC stimuleert de ontwikkeling en het gebruik van deze e-fuels, brandstoffen die niet alleen aan  alle milieueisen voldoen en waarvan de EU ook vindt  dat deze ook na 2035 gebruikt kunnen worden. Niet alleen in nieuwe auto’s, vrachtauto’s en landbouwvoertuigen, ze zijn ook heel geschikt voor Oldtimers. Dat is van groot belang  want ombouw naar elektrisch zou funest zijn voor de cultuur-historische waarde. Voor het mobiele erfgoed is e-fuel een uitkomst. De FEHAC is van mening  dat het stimuleren van e-fuels  in het algemeen een noodzaak is. Het elektriciteitsnet kan nu al nauwelijks de vraag aan.

    De Federatie wijst erop dat veel mogelijk is als de starheid om totaal over te gaan op elektrisch vervoer zou worden versoepeld en de inzet van e-fuels zou worden gestimuleerd. Daardoor kan het huidige wagenpark ook veel langer mee. Ook dat is duurzaam!
    De nu nog hoge prijs gaat naar een normale literprijs als er voldoende geproduceerd wordt.
    Het is aan het Kabinet om van de oliemaatschappijen te eisen dat zij overgaan op de productie van e-fuels. Hun huidige infrastructuur blijft dan bovendien gewoon bruikbaar. Win Win! En bedenk dan ook dat het minieme beetje uitstoot dat er door het gebruik van niet fossiele e-fuels nog vrijkomt meer dan opweegt tegen de 40% meer CO2 die de productie van elektrische auto’s kost.