Bunnik, 28 juni 2024
Voor 2024 zijn negen nieuwe toevoegingen aan de FIVA Heritage Hall of Fame aangekondigd. Uit een totaal van 29 nominaties uit 16 landen over de hele wereld heeft de internationale jury van FIVA gestemd op de personen - zowel wonend als niet meer bij ons - die volgens hen de meest historisch significante impact hebben gehad op de autowereld.
FIVA (de Fédération Internationale des Véhicules Anciens, of internationale federatie van historische voertuigen) kan melden dat de volgende personen de meeste steun van de juryleden hebben gekregen en daarom in 2024 zullen worden opgenomen in FIVA's Heritage Hall of Fame :
Levende legendes:
Uit Frankrijk: Jean Todt (geboren in 1946)
De voormalig directeur van het Scuderia Ferrari Formule 1-team was, voordat hij van 2004 tot 2008 directeur van Ferrari werd, van 2009 tot 2021 ook president van de FIA. Het meest bekend is dat Ferrari onder leiding van Todt 14 Formule 1-wereldkampioenschapstitels won.
Uit Italië: Paolo Martin (geboren in 1943)
Paolo Martin begon in 1960 met het ontwerpen van auto's bij Studio Michelotti en na een korte ervaring bij Carrozzeria Bertone werd hij in 1967 op 24-jarige leeftijd hoofd van het Pininfarina Style Centre. Zijn bekendste modellen zijn de Dino, Ferrari Berlinetta en Rolls-Royce Camargue.
Uit Hong Kong: Sir Michael Kadoorie (geboren in 1941)
Sir Michael promoot de klassieke autobeweging als voorzitter van de Hongkong & Shanghai Hotels, die de jaarlijkse Quail Rally, The Quail, een motorsportevenement en The Best of the Best organiseert. Hij is een vaste deelnemer aan concours en won in 2019 Best of Show op Pebble Beach.
Uit Frankrijk: Paul Bracq (geboren in 1933)
Bracq begon in de jaren 1950 te werken bij de ontwerpstudio van Philippe Charbonneaux, daarna bij Citroën, voordat hij 10 jaar bij Mercedes-Benz werkte. In 1970 werd hij design director bij BMW, waar hij verantwoordelijk was voor het ontwerp van de 5 Serie (E12)2, 3 Serie (E21), 6 Serie (E24)3, 7 Serie (E23).
Uit Brazilië: Roberto Suga (geboren in 1963)
Roberto Suga is een voormalig voorzitter van de Braziliaanse Federatie van Oldtimers (FBVA), bekend om het verdedigen van verzamelaars, ongeacht hun koopkracht. Hij heeft veel gedaan om het stigma te doorbreken dat het behoud van oude voertuigen iets is voor rijkere klassen.
Uit Uruguay: Carlos Scoseria (geboren in 1952)
Carlos Manuel Scoseria, bekend als 'Manolo', is een held van de Uruguayaanse historische autowereld, een ingenieur die een heel leven heeft gewijd aan de universiteit waar hij professor is en zijn passie voor oude auto's. Hij heeft onder meer een succesvolle campagne gevoerd om de import van gebruikte klassieke auto's mogelijk te maken.
Legendes niet meer onder ons:
Uit de VS: Peter Mullin (1941 tot 2023)
Peter Mullin, gerenommeerd verzamelaar van Franse auto's, oprichter van het Mullin Automotive Museum, vriend van velen en lange tijd visionair binnen de autohobby, is op 82-jarige leeftijd overleden. Zijn nalatenschap leeft voort door zijn filantropie, zijn museum en de auto's die nog steeds over de hele wereld worden getoond.
Uit Argentinië: Juan Manuel Fangio (1911 tot 1995)
Fangio is het best te omschrijven in de woorden van andere coureurs...
"Hij was de belangrijkste aller tijden. Hij was een drijvende kunstenaar. Ondanks dat hij mijn hele leven mijn rivaal was, was hij voor mij een vaderfiguur." – Stirling Moss
"Ik denk niet dat het eerlijk is om mij te vergelijken met Fangio, omdat hij zijn kampioenschappen met een enorme snelheid behaalde gezien de voertuigen die in zijn tijd bestonden. Hij was veel beter dan wij." - Michael Schumacher
Uit Japan: Keinichi Yamamoto (1922 tot 2017)
Yamamoto, een Japanse werktuigbouwkundig ingenieur en zakenman, hield toezicht op de ontwikkeling van de beroemde Mazda Wankel-rotatiemotor en was van 1984 tot 1987 president van Mazda, voordat hij de rol van voorzitter op zich nam, een functie die hij behield tot hij in 1985 aftrad. Hij overleed op 20 december 2017 in de prefectuur Kanagawa, op 95-jarige leeftijd