• Voor het eerst was FIVA uitgenodigd om een tentoonstelling te presenteren in het Europees Parlement in Straatsburg. Van 1 tot 3 april kregen we de unieke kans om in het hart van de Europese democratie over onze passie te praten.

    Elke FIVA ANF -dus ook de FEHAC- in de Europese Unie werd gevraagd: “geef foto's en tekst over een voertuig dat een grote impact heeft gehad op de samenleving in uw land, of zelfs daarbuiten” Historische voertuigen zijn immers een zeer belangrijk onderdeel van ons cultureel erfgoed, en dat wilden we communiceren door zulke individuele verhalen te presenteren.

    De tentoonstelling was een groot succes omdat veel mensen zich de gezinsauto uit hun kindertijd en de prachtige ervaringen van die gezinsritten nog goed kunnen herinneren. Een overweldigend aantal leden van het Europees Parlement en personeelsleden hebben eerst de verhalen uit hun eigen land gelezen en daarna de andere bekeken, waardoor het hele evenement een echte Europese ervaring werd.

    Het was heel waardevol dat de tentoonstelling ook blijk gaf van sociale gelijkheid, want er was evenveel belangstelling van mannen als van vrouwen, en ook opvallend veel jongeren namen de tijd om de verhalen te lezen en hun mening te delen.

    De verschillende verhalen uit de verschillende landen leidden ook tot een duidelijke conclusie: “Het zijn niet de unieke, exclusieve voertuigen, maar de vele bescheiden voertuigen die echt een impact hebben gemaakt op de mensen overal om ons heen”. Kleine alledaagse voertuigen, bussen, tractoren en brommers (zoals de Solex!) figureerden prominent in de verhalen.

    De tentoonstelling werd gehouden in een grote ruimte naast de kantine en het restaurant van de parlementsleden, wat resulteerde in een groot aantal bezoekers. Het bood ons een geweldige kans om te praten met veel van de mensen die in het parlement werken, waaronder enkelen die rechtstreeks stemmen over de wetgeving die ons aangaat.

    Tijdens deze gesprekken hadden we ook de gelegenheid om de FIVA Roadmap te verspreiden, waarin we uitleggen wat wij als FIVA vinden dat overwogen moet worden als we, niet alleen als Europeanen maar ook als wereldwijde organisatie, dit belangrijke deel van ons gemeenschappelijk cultureel erfgoed willen beschermen en behouden.

  • Het hoogtepunt van de tentoonstelling was de openingsceremonie op 1 april. De eerste spreker was Europarlementariër Bernd Lange. Hij wees erop dat het dit jaar 25 jaar geleden was dat hij de Groep Historische Voertuigen in het Europees Parlement oprichtte. Door de jaren heen is de groep een waardevol platform gebleken om in contact te komen met de verantwoordelijken. Het is altijd een aangename en ontspannen omgeving geweest om te discussiëren over de vaak onbedoelde gevolgen die wetgeving kan hebben voor historische voertuigen.

    De FIVA had professor Paolo Tumminelli uitgenodigd als gastspreker. Hij is professor designconcept aan de International Design School in Keulen en zeer bekend met de geschiedenis van het autodesign. In een briljante lezing onthulde hij aan de hand van vele treffende voorbeelden en anekdotes de band tussen de mens en de auto sinds de introductie ervan. Hij benadrukte ook de Europese oorsprong van de auto (en de motorfiets) en bracht de culturele betekenis van de auto op een zeer fantasierijke manier naar voren. Het publiek was diep onder de indruk en veel toehoorders bestempelden zijn toespraak als een manifest dat iedereen in de wereld van historische voertuigen zou moeten horen en lezen.

  • FIVA voorzitter Tiddo Bresters bedankte iedereen die had bijgedragen aan het succes van de tentoonstelling: Lars Genild, voorzitter van de Legislation Commission van de FIVA, Gabriel Lecumberri, onze vertegenwoordiger voor public affairs in Brussel, evenals Fabrice Reithofer, de vertegenwoordiger van FFVE, onze Franse ANF in de Elzas, en - last but not least - Frank Lesche, de assistent van Europarlementariër Lange, die een centrale rol heeft gespeeld bij het mogelijk maken van deze tentoonstelling in zo'n belangrijke ruimte in het Parlement.

    Bresters benadrukte ook het belang van de historische voertuigbeweging als sociaaleconomische factor, bijvoorbeeld voor het toerisme, door te illustreren dat evenementen en rondritten met historische voertuigen vaak plaatsvinden in Europese regio's waar mensen met hun auto's voor dagelijks vervoer gewoon aan voorbij rijden.

    Het openingsevenement werd bijgewoond door veel invloedrijke leden van het Europees Parlement en door vertegenwoordigers van FIVA ANF's uit meer dan tien verschillende landen.

    De primaire en hoopvolle conclusie is: het blijkt dat deze passie niet alleen de onze is - ze wordt breed gedeeld!

    Tekst: Lars Genild, Gabriel Lecumberri en Tiddo Bresters.