Naam: | Nederlandse Dwergauto Club |
Merk: | Dwergauto's |
Categorieën: | Dwergauto's |
Regio: |
Dwergauto's, wat zijn dit voor auto's? Het zijn kennelijk erg kleine voertuigen, maar daar waren en zijn er zoveel verschillende van. En het “klein” is nogal relatief en subjectief. Bij de Nederlandse DwergAutoClub DWAC is het duidelijk wat wij bedoelen, namelijk historische gemotoriseerde 3- en 4 wielige voertuigen waarvan de motor een cilinderinhoud heeft van maximaal 600 cc. En het “historische” hebben we omschreven als voertuigen waarvan de productie vóór 1970 is beëindigd. We willen deze voertuigen zoveel mogelijk voor het nageslacht bewaren en hen ook zoveel mogelijk veilig op de openbare weg berijden. Omdat het “historische” belangrijk is kunnen DWAC leden bij meerderheid bepalen autootjes die niet helemaal aan de voorwaarden van bouwjaar en/of cilinderinhoud voldoen toch toe te laten als “clubauto”.
De meeste van deze auto's zijn in de vijftiger jaren van de vorige eeuw gebouwd en heetten toen “scootmobiel”, “bubble car” (vooral de exemplaren met grote gewelfde ruiten) en ook wel gewoon “kleine auto”. Slechts enkele modellen dwergauto zijn in grote aantallen (meer dan 100.000 stuks) gebouwd zoals de Messerschmitt, de Goggomobil en de BMW Isetta.
Van veel meer zijn er tientallen of honderden gemaakt. Veruit de meeste van de ruim 1500 modellen van 500 fabrikanten zijn slechts 1 of enkele malen gebouwd.
Ze zijn ontworpen en gebouwd in veel landen binnen en buiten Europa; het meest in Duitsland, Engeland, Spanje en Frankrijk.