De FEHAC krijgt steeds vaker vragen over het al of niet verzekerd zijn voor aansprakelijkheid. Dit gaat dan om de verzekering van de club zelf en haar bestuur, maar ook over de verzekeringen van de klassieke voertuigen van de leden van die clubs. Op deze vormen van verzekering gaan we hieronder nader in.
De aansprakelijkheidsverzekering (AVB) van FEHAC en de aangesloten clubs
Onder de dekking van de door de FEHAC afgesloten aansprakelijkheidsverzekering voor alle bij de FEHAC aangesloten verenigingen en stichtingen vallen alle gebruikelijke activiteiten.
De kring van verzekerden is ruim en bestaat uit de volgende personen:
Het is de verzekeraar die vaststelt of en welke mate de club aansprakelijk is. En omdat het aansprakelijk zijn soms lastig is vast te stellen, helpen de FEHAC-vrijwilligers met verzekeringservaring desgewenst bij het behandelen van een schade. De huidige verzekering heeft een eigen risico van € 500 en de FEHAC neemt daarvan altijd de helft voor haar rekening. Dit eigen risico geldt niet bij letselschade. Afwijzing van een schade kan als aansprakelijkheid ontbreekt of in geval van een niet-gedekte gebeurtenis.
Schade veroorzaakt met of door motorrijtuigen (dus ook personenauto’s) is van dekking uitgesloten.
Het aansprakelijkheidsrisico is namelijk wettelijk verplicht verzekerd onder de WA-verzekering van het voertuig. Ook t.o.v. de inzittenden. Schade aan voertuigen kan op de FEHAC-polis wel verzekerd zijn; meermalen hebben we gehad dat op een stand dingen omvielen en op een voertuig terecht kwamen: dat is gedekt, als het gaat om een voertuig dat niet onder de verantwoordelijkheid van de club valt.
Belangrijk om nog te melden is dat de verzekering van de FEHAC een specifieke dekking kent voor zaken die verzekerden (de clubs) in huur of leen van anderen in gebruik hebben. Dat heet ‘opzicht’ in verzekeringsjargon,. Dat geldt voor zaken van derden die je in gebruik hebt alsof ze je eigendom zijn. Hiermee wordt in positieve zin afgeweken van wat op een aansprakelijkheidsverzekering doorgaans als uitsluiting geldt. Denk hierbij aan standmateriaal, zoals koelingen, marktkramen, spreekgestoeltes, dranghekken of communicatieapparatuur. Spullen die bij een evenement worden gebruikt.
Van deze aanvullende dekking zijn voertuigen en vaartuigen echter uitgesloten.
In de Leeswijzer op onze website staan een aantal voorbeelden van schades die zich voor kunnen doen.
De aansprakelijkheidsverzekering van de FEHAC biedt een ruime dekking en is doorgaans voor de aangesloten leden voldoende als algemene aansprakelijkheidsverzekering voor bestuur en leden.
De club hoeft dus niet zelf nog een gewone aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Dat is een groot voordeel van het lid zijn van de FEHAC.
Bestuurdersaansprakelijkheid
Clubbestuurders kunnen ook persoonlijk worden aangesproken op hun handelen.
Er is bij de FEHAC geen collectieve verzekering voor bestuurdersaansprakelijkheid. De premie van zo’n verzekering kan hoog oplopen, terwijl we het risico bij oldtimer clubbestuurders laag inschatten.
Als daar behoefte aan is, dan moet de aangesloten vereniging of stichting een bestuurders aansprakelijkheidsverzekering zelf afsluiten.
In de meeste gevallen is dat niet nodig, voor zover bestuurders en evt. commissarissen als vrijwilligers, onbezoldigd, hun taken uitvoeren.
De verzekering voor Bestuurdersaansprakelijkheid dekt aanspraken op het privé-vermogen van de verzekerde bestuurder en die - al dan niet terecht - te maken hebben met handelen of nalaten als bestuurder.
De meeste gemeenten in Nederland hebben voor hun ingezetenen, die als vrijwilliger actief zijn, een collectieve dekking voor bestuurdersaansprakelijkheid. Driekwart van de gemeenten hebben dat via de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) ondergebracht bij Centraal Beheer. De overige zijn meestal verzekerd bij Vrijwilligersnet. Deze dekking geldt voor vrijwilligerswerk bij verenigingen en bij particulieren als mantelzorger e.d. Het bestaan daarvan maakt daarom een afzonderlijke verzekering van bestuurdersaansprakelijkheid voor onze leden meestal overbodig. Het is belangrijk om dat terdege te controleren. Dat kan door een assurantieadviseur daarover informatie en advies te vragen.
Voor meer informatie over de collectieve verzekeringen van de gemeentes klik op: Centraal Beheer en/of Vrijwilligersnet. De dekking van deze collectieve verzekeringen gaat verder dan alleen bestuurdersaansprakelijkheid, en omvat ook een dekking bij ongevallen en bij verkeersschaden.
Aansprakelijkheids- en cascoverzekering oldtimers/klassiekers
De eigen motorrijtuigenverzekering van de voertuigeigenaar biedt dekking voor het z.g. ‘rij-risico’. Deze verzekering is wettelijk verplicht op grond van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorvoertuigen. Dat is ook de reden waarom deze dekking niet wordt verleend op de FEHAC-aansprakelijkheidsverzekering voor clubs.
De verzekering van een voertuig kent in de regel wel uitsluitingen voor gebruik tijdens snelheidswedstrijden, waaronder snelheidsritten op circuits. Maar als de voorwaarden gebruik tijdens toerritten, puzzelritten of wedstrijden zonder nadere specificatie uitsluiten, dan heeft u een verkeerde polis, met een te ruime uitsluiting. Deelname aan toerritten moet gedekt zijn. Controleer de voorwaarden op dat punt.
Ritten die vaak ‘rally’ worden genoemd, maar geen snelheidswedstrijden zijn, leveren voor de dekking in de regel geen probleem op. Maar controleer dat en vraag het voor de zekerheid na bij de eigen verzekeraar of tussenpersoon.